ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 1953
Текст:Відповідно до Конституції України, Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україна», міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити і направити звернення Калуської міської ради до Голови Верховної Ради України, народних депутатів України, Голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Прем’єр-міністра України та Міністра фінансів України щодо пропозицій до бюджетних законопроєктів на 2026 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин (додається).
2. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови Богдана Білецького.
Міський голова Андрій НАЙДА
СХВАЛЕНО
рішення містькоїради
_____ № ___________
Голові Верховної ради України
Руслану СТЕФАНЧУКУ
Народним депутатам України
Голові Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
Роксолані ПІДЛАСІ
Прем’єр-міністру України
Юлії СВИРИДЕНКО
Міністру фінансів України
Сергію МАРЧЕНКУ
ЗВЕРНЕННЯ
Калуська міська рада надає пропозиції до бюджетних законопроєктів на 2026 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
Бюджетною декларацією на 2026–2028 роки, що схвалена Кабінетом Міністрів України постановою від 27 червня 2025 р. № 774, закріплено, що державна бюджетна політика у сфері місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин у 2026–2028 роках спрямована, зокрема, на: зміцнення фінансової спроможності місцевих бюджетів; удосконалення міжбюджетного регулювання; підвищення ефективності формування фінансових ресурсів місцевих бюджетів на середньостроковий період; забезпечення методологічної основи з метою належної організації середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні; планування публічних інвестицій на основі нововведень до бюджетного законодавства; підвищення прозорості та результативності використання бюджетних ресурсів.
Калуська міська рада, ґрунтуючись на цілях державної бюджетної політики у сфері місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, закріплених на середньостроковий період, надає наступні пропозиції до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» та взаємопов’язаних з ним законів та підзаконних актів.
Щодо зміцнення фінансової основи територіальних громад:
- Зарахувати на постійній основі до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад ПДФО (крім податку, визначеного пунктом 1-1 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України), що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України (крім території міст Києва та Севастополя), у розмірі 64 відсотки.
- Відновити зарахування до бюджетів територіальних громад ПДФО з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу з 2027 року, а у 2026 році – одержаних поліцейськими та особами рядового і начальницького складу.
- Погасити за рахунок коштів Державного бюджету заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам Урядом у 2009-2014 роках, оскільки заборгованість виникла не з вини сільських, селищних, міських територіальних громад, а кошти позик/позичок були використані на виплату заробітних плат працівникам бюджетних установ.
- Надати компенсацію бюджетам територіальних громад втрат ПДФО з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу, за 2024‑2025 роки у порівняні з 2021 роком, відповідно до Закону України від 8 листопада 2023 року № 3428-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України».
Щодо фінансування відновлення муніципальної інфраструктури:
- З метою недопущення виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру на території міста Калуша, а також забезпечення безперебійного теплопостачання, просимо передбачити субвенцію з Державного бюджету України на 2026 рік бюджету Калуської міської територіальної громади на цільове фінансування будівництва модульних котелень (газових та твердопаливних) у Калуській міській територіальній громаді в обсязі 165 млн. грн.
- Відновити сплату пайової участі у розвиток інфраструктури населеного пункту або запровадження компенсаційного механізму за втрати місцевих бюджетів від скасування пайової участі.
Щодо компенсації органам місцевого самоврядування фінансових втрат, спричинених рішеннями держави:
- Забезпечити погашення державою заборгованості з різниці в тарифах на послуги теплопостачання, гарячого водопостачання, водопостачання та водовідведення в обсязі 67 млрд гривень. Це забезпечить безперебійне надання мешканцям громад послуг тепло- та водопостачання.
Зокрема, це дозволить погасити державі заборгованості з різниці в тарифах на послуги теплопостачання комунальному підприємству «Калуська енергетична компанія» Калуської міської ради в розмірі 8,5 млн. грн. та комунальному підприємству «Водотеплосервіс» Калуської міської ради в розмірі 120 млн. грн.
Щодо фінансування сфери охорони здоров’я:
- Провести перерахунок тарифів на надання медичних послуг, затвердити загально стандартизовані протоколи медичної допомоги за нозологіями, при контрактуванні закладів охорони здоров’я враховувати рівень інфляції та проводити відповідно до нього індексацію тарифів. Тарифи на надання медичних послуг не покривають собівартості та не враховують зростання рівня інфляції, адже не переглядались НСЗУ з 2021 року, відсутні розрахунки до тарифів на медичні послуги.
Щодо фінансування соціального захисту та соціального забезпечення:
- Закріпити фінансування виключно за рахунок коштів державного бюджету пільг з перевезення окремих категорій громадян та послуг зв’язку, встановлених державою. Держава не фінансує гарантовані нею пільги з перевезення окремих категорій громадян та послуг зв’язку. Це навантаження на бюджети місцевого самоврядування в обсязі 22,7 млрд гривень на рік. Верховний Суд рішенням від 09 червня 2023 року (у справі № 916/3938/21) постановив, що місцеве самоврядування не повинне компенсувати пільгове перевезення пасажирів. Також Верховний Суд постановив, що компенсація за законодавчо встановлені соціальні пільги має відшкодуватися за рахунок державного бюджету.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України в обсязі 2,9 млрд гривень.
- Передбачити у державному бюджеті кошти на будівництво, реконструкцію соціального житла для внутрішньо переміщених осіб.
- Передбачити у державному бюджеті кошти для створення безбар’єрного простору в територіальних громадах.
Щодо фінансування освітньої сфери:
- Передбачити у державному бюджеті освітню субвенцію місцевим бюджетам в обсязі не менше 124,6 млрд гривень з метою забезпечення належного фінансування освітніх послуг, передбачених законодавством державних гарантій педагогічним працівникам з урахуванням зростання мінімальної заробітної плати з 01.01.2026, а також недопущення утворення кредиторської заборгованості з оплати праці.
- Здійснити розподіл між бюджетами територіальних громад освітньої субвенції у додатку № 5 до проєкту закону про Державний бюджет України.
- Залишити в бюджетах місцевого самоврядування залишки освітньої субвенції 2025 року.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на продовження доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти, запроваджених Урядом на 2025 рік постановою від 27 грудня 2024 року № 1515, в обсязі 12 млрд гривень.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування у закладах освіти в обсязі 28,7 млрд гривень:
- дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»;
- дітей з числа осіб, визначених у статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, відповідно до частини десятої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
Фінансове забезпечення безкоштовного харчування дітей у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з 2025 року передбачене постановою Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 2023 року № 990-р «Про схвалення Стратегії реформування системи шкільного харчування на період до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2024 роках» (пункт 1 Стратегічної цілі 1 Операційного плану).
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору 540,0 млн гривень.
- Передбачити субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на матеріально-технічне забезпечення закладів освіти, а саме на:
- сучасне технічне оснащення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання (ноутбуки для педагогів, зокрема сільських шкіл, серверів, розроблення програм), в тому числі для покращення матеріально-технічної бази закладів освіти, на базі яких планується відкриття профільних ліцеїв;
- забезпечення якісної профільної освіти (придбання кабінетів, мультимедійного та комп’ютерного обладнання, інтерактивних панелей, матеріально-технічне забезпечення професійного спрямування ліцеїв тощо);
- придбання комп’ютерної техніки, що дасть змогу забезпечити на належному рівні проведення дистанційного навчання;
- облаштування кабінетів з предмету «Захист України» і «класів безпеки» в сучасних умовах;
- покращення матеріально-технічного забезпечення закладів освіти, зокрема опорних (облаштування сучасними STEM-лабораторіями, мультимедійним обладнанням);
- оновлення профільних класів.
У територіальних громадах не вистачає коштів на облаштування навчальних кабінетів, оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, у тому числі комп’ютерного, навчально-методичного та навчально-технічного забезпечення, відповідно до орієнтовного переліку засобів навчання, затвердженого наказами МОН від 07 лютого 2020 року № 143, від 29 квітня 2020 року № 574, від 10 травня 2024 року № 659.
- Передбачити можливість спрямування освітньої субвенції на оплату праці педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної освіти та мистецьких освітніх закладів. Внести зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Бюджетного кодексу України, Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 в частині спрямування коштів на виплату зарплати працівникам дошкільних та позашкільних закладів, мистецьких освітніх закладів та непедагогічному персоналу закладів загальної середньої освіти за рахунок коштів державного бюджету.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на оновлення навчально-методичної та навчально-дидактичної бази та комп’ютеризацію робочих місць спеціалістів дошкільної освіти на виконання нового Закону України «Про дошкільну освіту».
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення архітектурної доступності та умов для інклюзивного навчання з метою досягнення безбар’єрного доступу та організація безпечного інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами та маломобільних груп населення.
Щодо фінансуваннz інших напрямків:
- Забезпечити належне фінансування з державного бюджету будівництва, реконструкції, ремонту і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Внести зміни до Бюджетного кодексу України та до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України», якими збільшити, встановивши на рівні не менше 20 відсотків, частку спрямування до бюджетів місцевого самоврядування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах.
- Забезпечити належне фінансування з державного бюджету ремонт доріг державного значення на території Калуської міської територіальної громади.
Після повномасштабного вторгнення ремонт доріг державного значення було призупинено. На окремих ділянках стан дорожнього покриття є критичним. Просимо виділити кошти з державного бюджету для проведення ремонтних робіт на таких ділянках:
- С090615 (с. Студінка) – 1000 м/п;
- С090604 (с. Копанки) – 200 м/п;
- С090603 (с. Кропивник – 1000 м/п, с. Сівка Калуська – 1600 м/п);
- С090618 (с. Тужилів) – 600 м/п;
- С090605 (с. Мислів) – 7000 м/п;
- С090610 (с. Голинь) – 500 м/п;
- С090619 (с. Кропивник) – 1200 м/п;
- С090601 (с. Тужилів) – 3600 м/п.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування робіт для розроблення комплексних планів просторового розвитку території територіальної громади. 24 липня 2021 року набрав чинності Закон України № 711-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель», яким внесено зміни до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів стосовно планування використання земель, а саме запровадження комплексними планами просторового розвитку територій територіальних громад.
Щодо адміністрування податків та зборів:
- Розробити механізм повноцінної компенсації державою місцевому самоврядуванню втрат доходів, що виникають внаслідок рішень органів державної влади, зокрема, через: надання державою податкових пільг, які зменшують доходи місцевих бюджетів шляхом зменшення ставок, бази, об’єктів оподаткування місцевими податками та зборами або звільнення платників від їх сплати.
Просимо врахувати пропозиції місцевого самоврядування у бюджетних проєктах нормативно-правових актів, зокрема у Державному бюджеті на 2026 рік, проєктах змін до Бюджетного та Податкового кодексів України.
Депутати Калуської міської ради
Прийнято на ___ сесії восьмого
демократичного скликання
25 вересня 2025 року
рішення містькоїради
_____ № ___________
Голові Верховної ради України
Руслану СТЕФАНЧУКУ
Народним депутатам України
Голові Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
Роксолані ПІДЛАСІ
Прем’єр-міністру України
Юлії СВИРИДЕНКО
Міністру фінансів України
Сергію МАРЧЕНКУ
Прийнято на ___ сесії восьмого
демократичного скликання
25 вересня 2025 року

