ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 1916
Текст: Відповідно до ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 8 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 07.12.2017 року № 2229-VIII (зі змінами), Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» від 08.09.2005 року № 2866-VI (зі змінами), Закону України «Про соціальні послуги» від 17 січня 2019 року № 2671-VIII, постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» від 22.08.2018 року № 658, враховуючи рішення міської ради №4370 від 31.07.2025 року «Про затвердження Порядку розроблення, фінансування, моніторингу місцевих цільових програм та звітності про їх виконання», враховуючи рекомендації постійних комісій міської ради, міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму запобігання і протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік (далі - Програма) (додається).
2.
3. Координацію робіт та узагальнення інформації про виконання Програми покласти на головного відповідального виконавця — начальника управління соціального захисту населення міської ради (Любов Федоришин).
4. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови Наталію Кінаш.
Міський голова Андрій НАЙДА
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення міської ради
_____ № __________
Програма
запобігання і протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік
- ПАСПОРТ Програми
1.
Ініціатор розроблення Програми
Управління соціального захисту населення Калуської міської ради
2.
Дата, номер і назва документа органу виконавчої влади про розроблення програми
Службова записка від 12.09.2025 № 01-24/3970/10
3.
Головний розробник Програми
Управління соціального захисту населення Калуської міської ради
4.
Спів розробники Програми
Калуський міський центр соціальних служб
5.
Відповідальний виконавець Програми (головний розпорядник коштів)
Управління соціального захисту населення Калуської міської ради
6.
Співвиконавці (учасники) Програми
Калуський міський центр соціальних служб
7.
Строки реалізації Програми
2026 рік
8.
Мета Програми
удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальні громаді
9.
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього: у тому числі(тис.грн):
84,8
9.1
- державний бюджет
-
9.2
- обласний бюджет
-
9.3
- бюджет територіальної громади
84,8
9.4
- кошти інших джерел
-
10.
Очікувані результати виконання
забезпечення реалізації механізму запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі
Головний розробник програми
Начальник управління
соціального захисту населення
Калуської міської ради __________________ Любов ФЕДОРИШИН
(підпис) (власне ім’я та прізвище)
- Проблема, на розв’язання яких спрямована Програма.
Програма запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік (далі - Програма) є комплексним документом, спрямованим на удосконалення механізмів запобігання, своєчасного реагування та надання допомоги постраждалим особам відповідно до національного законодавства та міжнародних стандартів. Програма передбачає консолідацію зусиль органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, соціальних, освітніх та медичних установ, а також громадських організацій з метою захисту прав і свобод постраждалих, розвитку належної інфраструктури підтримки, проведення інформаційно-просвітницьких заходів, забезпечення належного притягнення кривдників до відповідальності та формування у громаді культури нульової толерантності до будь-яких проявів насильства. Домашнє насильство та насильство за ознакою статі є серйозною соціальною проблемою, яка негативно впливає на стан здоров’я, психологічний розвиток та якість життя мешканців громади. Вона порушує основоположні права людини,підриває стабільність сімейних стосунків, завдає шкоди розвитку дітей та створює додаткове навантаження на систему охорони здоров’я, освіти, соціальних послуг та правоохоронних органів.
Домашнє насильство під час війни — поширене явище, яке стає ще більш небезпечним, ніж у мирний чac. Людям, які зазнали такого насильства зараз, складніше знайти вихід — вони часто обмежені у пересуванні, мають залежність від кривдників фізично та матеріально.
Від домашнього насильства переважно страждають жінки, але ця проблема не може розглядатись, як суто жіноча. Проблема домашнього насильства повинна вирішуватись з огляду на її багато вимірність, базуючись на реальній ситуації в країні. Громадськість і держава зобов’язані протидіяти домашньому насильству, вживаючи заходів для його попередження та припинення.
Беручи до уваги статистичні дані за останні 3 роки:
У 2023 році:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 841;
- з них надійшли від: дітей – 17, жінок – 651, чоловіків 173, осіб з інвалідністю – 16.
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 214 (з них: жінок – 24, чоловіків 190);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 287;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 253;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 215;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 5;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 15;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -16.
У 2024 році:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 1 003;
- з них надійшли від: дітей – 41, жінок – 664, чоловіків 298, осіб з інвалідністю – 15.
- кількість осіб, направлених на корекційні програми -1;
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 151 (з них: жінок – 47, чоловіків 285);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 324;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 41;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 285;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 3;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 18;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -90.
Станом на 01.07.2025 року:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 230;
- з них надійшли від: дітей – 13, жінок – 170, чоловіків 47, осіб з інвалідністю – 8.
- кількість осіб, направлених на корекційні програми -0;
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 252 (з них: жінок – 30, чоловіків - 222);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 184;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 22;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 162;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 7;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 14;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -42.
Актуальність проблеми для Калуської міської територіальної громади зумовлена такими чинниками:
- зростання кількості звернень постраждалих осіб, у тому числі жінок, дітей, осіб з інвалідністю та людей похилого віку, що свідчить про поширеність насильства та потребу у системній допомозі;
- недостатня ефективність існуючих механізмів реагування: відсутність чіткого алгоритму взаємодії між соціальними службами, поліцією, медичними закладами та освітніми установами призводить до несвоєчасного реагування на випадки насильства;
- обмеженість спеціалізованих послуг та інфраструктури: у громаді відчувається потреба у розширенні спектра соціальних та реабілітаційних послуг;
- низький рівень обізнаності населення щодо форм, причин та наслідків насильства, що формує толерантність до його проявів та небажання повідомляти про факти насильства.
Відсутність системної роботи з кривдниками: нині заходи здебільшого спрямовані на постраждалих, тоді як недостатня увага до роботи з кривдниками не дає змоги зменшити ризик повторних випадків насильства.
Проблема має комплексний характер і потребує системного вирішення з урахуванням міжнародних стандартів, положень Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Постанови КМУ від 22 серпня 2018 р. №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі».
Саме тому виникає потреба у реалізації Програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік, яка дозволить удосконалити механізми взаємодії суб’єктів, забезпечити постраждалим доступ до якісних послуг, роботу з кривдниками, комплексну допомогу сім’ям і сформувати в суспільстві нетерпимість до будь-яких проявів насильства.
- Мета Програми
удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальні громаді з урахуванням діючого чинного законодавства та міжнародних стандартів, а також підвищення ефективної взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання і протидії домашньому насильству та/або насильства за ознакою статі в громаді.
- Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, показники напрямів діяльності, строки та етапи виконання Програми.
Проблему недостатньо ефективного механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі та забезпечення захисту прав осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі (далі - постраждалі особи), корекційної роботи з кривдниками передбачається розв’язати такими способами та шляхами:
- формування в суспільстві громади нетерпимого ставлення до насильства та посилення готовності протидіяти його проявам, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед дітей, усвідомлення домашнього насильства як порушення прав людини;
- надання доступних якісних соціальних послуг постраждалим особам в громаді;
- робота з кривдниками — застосування програм корекції поведінки, притягнення до відповідальності, профілактика рецидивів.
- посилення відповідальності кривдників та роботу з ними для зміни їхньої поведінки;
- підвищення рівня поінформованості населення громади через проведення інформаційних кампаній, освітніх заходів та профілактичних програм про форми, прояви, причини і наслідки домашнього насильства, розуміння суспільством непропорційного впливу домашнього насильства та насильства за ознакою статі на жінок і чоловіків, у тому числі на осіб з інвалідністю, вагітних жінок, дітей, недієздатних осіб, осіб похилого віку;
- надання кожній постраждалій особі інформації про її права та можливості реалізації таких прав зрозумілою для неї мовою або через перекладача чи залучену третю особу, яка володіє мовою, зрозумілою постраждалій особі (зокрема, особам з порушеннями слуху - з допомогою перекладача жестової мови чи онлайн-перекладу жестовою мовою із застосуванням мобільних додатків), та забезпечення реалізації таких прав;
Виконання Програми дасть змогу:
- забезпечити проведення скоординованих місцевих інформаційно-комунікаційних кампаній для дітей, молоді, осіб похилого віку, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій та членів їх родин, осіб з інвалідністю, інших соціальних груп щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
- проведення навчання та підвищення рівня професійної компетентності суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі
Це в свою чергу забезпечить:
- формування у громаді нульової толерантності до будь-яких проявів насильства;
- зменшення кількості випадків домашнього насильства;
- розширення можливостей доступу постраждалих до якісних соціальних послуг;
- посилення правової та соціальної захищеності мешканців Калуської міської територіальної громади;
- підвищення рівня роботи з кривдниками, спрямованої на зміну їхньої поведінки;
- забезпечення рівного доступу усіх категорій постраждалих (жінки, чоловіки, діти, особи з інвалідністю, літні люди, особи з обмеженими можливостями комунікації) до якісних послуг.
Загальний інтегральний показник – зменшення кількості випадків повторного насильства у громаді.
Програма реалізується упродовж 2026 року, з можливістю продовження за результатами її моніторингу.
Таким чином, Програма дозволить не лише посилити систему захисту постраждалих, а й зменшити рівень домашнього насильства у громаді, сформувавши культуру нетерпимості до будь-яких його проявів.
- Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування заходів передбачених Програмою планується здійснюється за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади із залученням інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.
Обсяг фінансування на виконання запланованих заходів Програми у 2026 році становить 84,8 тис.грн.
- Завдання та заходи Програми та результативні показники
Основними завданнями Програми є удосконалення системи запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді шляхом ефективної взаємодії суб’єктів, формування в громаді нетерпимого ставлення до будь-яких проявів насильства, забезпечення постраждалим особам доступу до якісних комплексних послуг та розвитку необхідної інфраструктури підтримки, захист прав і свобод постраждалих відповідно до законодавства та міжнародних стандартів, підвищення професійної компетентності фахівців, належне розслідування фактів насильства й притягнення кривдників до відповідальності, організація програм для зміни їхньої поведінки, а також здійснення постійного моніторингу й оцінки результативності реалізації заходів Програми.
Головними розпорядниками коштів Програми (виконавцями програми) є управління соціального захисту населення Калуської міської ради, Калуський міський центр соціальних служб.
Для досягнення мети Програми з використанням сучасних підходів до визначення пріоритетності у розв’язанні існуючих проблем передбачено перелік завдань і заходів Програми та результативні показники згідно з додатком до Програми.
- Очікувані результати виконання програми
Результатом успішного виконання заходів Програми є зниження рівня домашнього насильства та насильства за ознакою статі у громаді, забезпечення постраждалим особам доступу до якісних комплексних послуг і захисту їхніх прав, створення та розвиток інфраструктури підтримки, підвищення рівня поінформованості населення про неприпустимість насильства, удосконалення міжвідомчої взаємодії суб’єктів, належне притягнення кривдників до відповідальності та формування у громаді нульової толерантності до будь-яких проявів насильства.
- Моніторинг, оцінка та контроль за ходом виконання Програми.
Організація виконання Програми, аналіз та контроль за використанням коштів здійснюється головним розпорядником коштів – Управлінням соціального захисту населення Калуської міської ради.
Щоквартально до 15 числа місяця, наступного за звітним періодом готує звіт про стан та результати виконання заходів Програми і розміщує на офіційному сайті Калуської міської ради.
Щорічний і підсумковий звіт про результати виконання Програми виносяться на розгляд сесії Калуської міської ради та оприлюднюються на офіційному сайті Калуської міської ради.
Додаток до Програми
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
№ з/п
Завдання програми/
Заходи програми
Строк виконання
Виконавці
Джерела фінансування
Орієнтовний обсяг фінансування по роках,
тис. грн.
Очікуваний результат
(результативні показники)
Назва показника*
2026
рік
2027
рік
2028
рік
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1.
Завдання 1:Проведення скоординованих місцевих інформаційно-комунікаційних кампаній для дітей, молоді, осіб похилого віку, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій та членів їх родин, осіб з інвалідністю, інших соціальних груп щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі
1.1.
Придбання предметів, матеріалів (канцтоварів) тощо для проведення заходів та призів учасникам таких заходів
2026
Управління соціального захисту населення
бюджет територіальної громади
Всього:
2026 рік
5,0
витрат
(обсяг витрат для підготовки заходів)
тис.грн.
5,0
-
-
2026 рік
продукту
(кількість учасників заходу)
осіб
10
-
-
ефективності
(середні витрати на одного учасника)
тис.грн.
0,5
-
-
якості
(відсоток придбання предметів,матеріалів для проведення заходу)
%
100
-
-
1.2.
Інформаційно-просвітницька робота щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі ( буклети, плакати, тематична продукція тощо)
2026
Управління соціального захисту населення
бюджет територіальної громади
Всього:
2026 рік
65,8
витрат
(обсяг витрат для проведення заходів)
тис.грн.
65,8
-
-
2026 рік
продукту
(кількість тематичної продукції )
од.
14
-
-
ефективності
(середні витрати на одиницю тематичної продукції)
тис.грн.
4,7
-
-
якості
(відсоток придбання тематичної продукції)
%
100
-
-
Завдання 2:Навчання та підвищення рівня професійної компетентності суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі
1.3.
Організація навчань для фахівців, які виконують програми для кривдників
2026
Калуський міський центр соціальних служб
бюджет територіальної громади
Всього:
2026 рік
12,0
витрат
(обсяг витрат на навчання фахівців)
тис.грн.
12,0
-
-
2026 рік
продукту
(к-сть фахівців)
осіб
2
-
-
ефективності
(середня вартість навчання одного фахівця)
тис.грн.
6,0
-
-
якості
(відсоток ефективності навчання)
%
100
-
-
Завдання 3: Здійснення заходів щодо зміни моделі поведінки кривдника на соціально прийнятну
3.1 .
Забезпечення виконання програми для кривдників
2026
Калуський міський центр соціальних служб
бюджет територіальної громади
Всього:
2026 рік
2,0
витрат
(обсяг витрат на проведення роботи з кривдниками)
тис.грн.
2,0
-
-
2026 рік
продукту
(кількість занять з кривдниками)
од.
10
-
-
ефективності
(середні витрати на одне заняття)
тис.грн.
0,2
-
-
якості
(відсоток ефективності занять)
%
100
-
-
РАЗОМ по програмі
2026-2028
Всього:
___________
витрат
тис.грн.
84,8
-
-
2026 рік
84,8
продукту
осіб
-
-
2026 рік
витрат
тис.грн.
-
-
продукту
осіб
-
-
* показники обираються розробником програми і можуть охоплювати всі або окремі групи результативних показників, зазначених у підпункті 2.3.6 пункту 2 розділу II Порядку
Головний розробник програми
Начальник управління
соціального захисту населення
Калуської міської ради __________________ Любов ФЕДОРИШИН
(підпис) (власне ім’я та прізвище)
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму запобігання і протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік (далі - Програма) (додається).
2.
3. Координацію робіт та узагальнення інформації про виконання Програми покласти на головного відповідального виконавця — начальника управління соціального захисту населення міської ради (Любов Федоришин).
4. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови Наталію Кінаш.
Міський голова Андрій НАЙДА
|
- Проблема, на розв’язання яких спрямована Програма.
Програма запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік (далі - Програма) є комплексним документом, спрямованим на удосконалення механізмів запобігання, своєчасного реагування та надання допомоги постраждалим особам відповідно до національного законодавства та міжнародних стандартів. Програма передбачає консолідацію зусиль органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, соціальних, освітніх та медичних установ, а також громадських організацій з метою захисту прав і свобод постраждалих, розвитку належної інфраструктури підтримки, проведення інформаційно-просвітницьких заходів, забезпечення належного притягнення кривдників до відповідальності та формування у громаді культури нульової толерантності до будь-яких проявів насильства. Домашнє насильство та насильство за ознакою статі є серйозною соціальною проблемою, яка негативно впливає на стан здоров’я, психологічний розвиток та якість життя мешканців громади. Вона порушує основоположні права людини,підриває стабільність сімейних стосунків, завдає шкоди розвитку дітей та створює додаткове навантаження на систему охорони здоров’я, освіти, соціальних послуг та правоохоронних органів.
Домашнє насильство під час війни — поширене явище, яке стає ще більш небезпечним, ніж у мирний чac. Людям, які зазнали такого насильства зараз, складніше знайти вихід — вони часто обмежені у пересуванні, мають залежність від кривдників фізично та матеріально.
Від домашнього насильства переважно страждають жінки, але ця проблема не може розглядатись, як суто жіноча. Проблема домашнього насильства повинна вирішуватись з огляду на її багато вимірність, базуючись на реальній ситуації в країні. Громадськість і держава зобов’язані протидіяти домашньому насильству, вживаючи заходів для його попередження та припинення.
Беручи до уваги статистичні дані за останні 3 роки:
У 2023 році:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 841;
- з них надійшли від: дітей – 17, жінок – 651, чоловіків 173, осіб з інвалідністю – 16.
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 214 (з них: жінок – 24, чоловіків 190);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 287;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 253;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 215;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 5;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 15;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -16.
У 2024 році:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 1 003;
- з них надійшли від: дітей – 41, жінок – 664, чоловіків 298, осіб з інвалідністю – 15.
- кількість осіб, направлених на корекційні програми -1;
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 151 (з них: жінок – 47, чоловіків 285);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 324;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 41;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 285;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 3;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 18;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -90.
Станом на 01.07.2025 року:
- кількість звернень щодо насильства в сім'ї, які надійшли протягом звітного періоду – 230;
- з них надійшли від: дітей – 13, жінок – 170, чоловіків 47, осіб з інвалідністю – 8.
- кількість осіб, направлених на корекційні програми -0;
- кількість осіб, які перебувають на обліку з приводу вчинення насильства в сім'ї – 252 (з них: жінок – 30, чоловіків - 222);
- кількість сімей, занесених до банку даних сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах (З приводу насильства в сім'ї/в них дітей) - 184;
- з них кількість сімей, охоплених соціальним супроводом протягом звітного періоду – 22;
- кількість осіб, охоплених соціальними послугами (з приводу насильства в сім'ї) – 162;
- кількість сімей, направлених до центру соціально-психологічної допомоги – 7;
- кількість дітей, які перебувають на обліку з приводу насильства чи жорстокого поводження з ними – 14;
- кількість здійснених заходів з приводу захисту прав дитини від насильства в сім'ї -42.
Актуальність проблеми для Калуської міської територіальної громади зумовлена такими чинниками:
- зростання кількості звернень постраждалих осіб, у тому числі жінок, дітей, осіб з інвалідністю та людей похилого віку, що свідчить про поширеність насильства та потребу у системній допомозі;
- недостатня ефективність існуючих механізмів реагування: відсутність чіткого алгоритму взаємодії між соціальними службами, поліцією, медичними закладами та освітніми установами призводить до несвоєчасного реагування на випадки насильства;
- обмеженість спеціалізованих послуг та інфраструктури: у громаді відчувається потреба у розширенні спектра соціальних та реабілітаційних послуг;
- низький рівень обізнаності населення щодо форм, причин та наслідків насильства, що формує толерантність до його проявів та небажання повідомляти про факти насильства.
Відсутність системної роботи з кривдниками: нині заходи здебільшого спрямовані на постраждалих, тоді як недостатня увага до роботи з кривдниками не дає змоги зменшити ризик повторних випадків насильства.
Проблема має комплексний характер і потребує системного вирішення з урахуванням міжнародних стандартів, положень Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Постанови КМУ від 22 серпня 2018 р. №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі».
Саме тому виникає потреба у реалізації Програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді на 2026 рік, яка дозволить удосконалити механізми взаємодії суб’єктів, забезпечити постраждалим доступ до якісних послуг, роботу з кривдниками, комплексну допомогу сім’ям і сформувати в суспільстві нетерпимість до будь-яких проявів насильства.
- Мета Програми
удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальні громаді з урахуванням діючого чинного законодавства та міжнародних стандартів, а також підвищення ефективної взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання і протидії домашньому насильству та/або насильства за ознакою статі в громаді.
- Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, показники напрямів діяльності, строки та етапи виконання Програми.
Проблему недостатньо ефективного механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі та забезпечення захисту прав осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі (далі - постраждалі особи), корекційної роботи з кривдниками передбачається розв’язати такими способами та шляхами:
- формування в суспільстві громади нетерпимого ставлення до насильства та посилення готовності протидіяти його проявам, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед дітей, усвідомлення домашнього насильства як порушення прав людини;
- надання доступних якісних соціальних послуг постраждалим особам в громаді;
- робота з кривдниками — застосування програм корекції поведінки, притягнення до відповідальності, профілактика рецидивів.
- посилення відповідальності кривдників та роботу з ними для зміни їхньої поведінки;
- підвищення рівня поінформованості населення громади через проведення інформаційних кампаній, освітніх заходів та профілактичних програм про форми, прояви, причини і наслідки домашнього насильства, розуміння суспільством непропорційного впливу домашнього насильства та насильства за ознакою статі на жінок і чоловіків, у тому числі на осіб з інвалідністю, вагітних жінок, дітей, недієздатних осіб, осіб похилого віку;
- надання кожній постраждалій особі інформації про її права та можливості реалізації таких прав зрозумілою для неї мовою або через перекладача чи залучену третю особу, яка володіє мовою, зрозумілою постраждалій особі (зокрема, особам з порушеннями слуху - з допомогою перекладача жестової мови чи онлайн-перекладу жестовою мовою із застосуванням мобільних додатків), та забезпечення реалізації таких прав;
Виконання Програми дасть змогу:
- забезпечити проведення скоординованих місцевих інформаційно-комунікаційних кампаній для дітей, молоді, осіб похилого віку, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій та членів їх родин, осіб з інвалідністю, інших соціальних груп щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
- проведення навчання та підвищення рівня професійної компетентності суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі
Це в свою чергу забезпечить:
- формування у громаді нульової толерантності до будь-яких проявів насильства;
- зменшення кількості випадків домашнього насильства;
- розширення можливостей доступу постраждалих до якісних соціальних послуг;
- посилення правової та соціальної захищеності мешканців Калуської міської територіальної громади;
- підвищення рівня роботи з кривдниками, спрямованої на зміну їхньої поведінки;
- забезпечення рівного доступу усіх категорій постраждалих (жінки, чоловіки, діти, особи з інвалідністю, літні люди, особи з обмеженими можливостями комунікації) до якісних послуг.
Загальний інтегральний показник – зменшення кількості випадків повторного насильства у громаді.
Програма реалізується упродовж 2026 року, з можливістю продовження за результатами її моніторингу.
Таким чином, Програма дозволить не лише посилити систему захисту постраждалих, а й зменшити рівень домашнього насильства у громаді, сформувавши культуру нетерпимості до будь-яких його проявів.
- Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування заходів передбачених Програмою планується здійснюється за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади із залученням інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.
Обсяг фінансування на виконання запланованих заходів Програми у 2026 році становить 84,8 тис.грн.
- Завдання та заходи Програми та результативні показники
Основними завданнями Програми є удосконалення системи запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі в Калуській міській територіальній громаді шляхом ефективної взаємодії суб’єктів, формування в громаді нетерпимого ставлення до будь-яких проявів насильства, забезпечення постраждалим особам доступу до якісних комплексних послуг та розвитку необхідної інфраструктури підтримки, захист прав і свобод постраждалих відповідно до законодавства та міжнародних стандартів, підвищення професійної компетентності фахівців, належне розслідування фактів насильства й притягнення кривдників до відповідальності, організація програм для зміни їхньої поведінки, а також здійснення постійного моніторингу й оцінки результативності реалізації заходів Програми.
Головними розпорядниками коштів Програми (виконавцями програми) є управління соціального захисту населення Калуської міської ради, Калуський міський центр соціальних служб.
Для досягнення мети Програми з використанням сучасних підходів до визначення пріоритетності у розв’язанні існуючих проблем передбачено перелік завдань і заходів Програми та результативні показники згідно з додатком до Програми.
- Очікувані результати виконання програми
Результатом успішного виконання заходів Програми є зниження рівня домашнього насильства та насильства за ознакою статі у громаді, забезпечення постраждалим особам доступу до якісних комплексних послуг і захисту їхніх прав, створення та розвиток інфраструктури підтримки, підвищення рівня поінформованості населення про неприпустимість насильства, удосконалення міжвідомчої взаємодії суб’єктів, належне притягнення кривдників до відповідальності та формування у громаді нульової толерантності до будь-яких проявів насильства.
- Моніторинг, оцінка та контроль за ходом виконання Програми.
Організація виконання Програми, аналіз та контроль за використанням коштів здійснюється головним розпорядником коштів – Управлінням соціального захисту населення Калуської міської ради.
Щоквартально до 15 числа місяця, наступного за звітним періодом готує звіт про стан та результати виконання заходів Програми і розміщує на офіційному сайті Калуської міської ради.
Щорічний і підсумковий звіт про результати виконання Програми виносяться на розгляд сесії Калуської міської ради та оприлюднюються на офіційному сайті Калуської міської ради.
Додаток до Програми
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
| № з/п | Завдання програми/ Заходи програми | Строк виконання | Виконавці | Джерела фінансування | Орієнтовний обсяг фінансування по роках, тис. грн. | Очікуваний результат (результативні показники) | |||
| Назва показника* | 2026 рік | 2027 рік | 2028 рік | ||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 1. | Завдання 1:Проведення скоординованих місцевих інформаційно-комунікаційних кампаній для дітей, молоді, осіб похилого віку, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій та членів їх родин, осіб з інвалідністю, інших соціальних груп щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі | ||||||||
| 1.1. | Придбання предметів, матеріалів (канцтоварів) тощо для проведення заходів та призів учасникам таких заходів | 2026 | Управління соціального захисту населення | бюджет територіальної громади | Всього: 2026 рік 5,0 | витрат (обсяг витрат для підготовки заходів) тис.грн. | 5,0 | - | - |
| 2026 рік | продукту (кількість учасників заходу) осіб | 10 | - | - | |||||
| ефективності (середні витрати на одного учасника) тис.грн. | 0,5 | - | - | ||||||
| якості (відсоток придбання предметів,матеріалів для проведення заходу) % | 100 | - | - | ||||||
| 1.2. | Інформаційно-просвітницька робота щодо запобігання та протидії домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі ( буклети, плакати, тематична продукція тощо) | 2026 | Управління соціального захисту населення | бюджет територіальної громади | Всього: 2026 рік 65,8 | витрат (обсяг витрат для проведення заходів) тис.грн. | 65,8 | - | - |
| 2026 рік | продукту (кількість тематичної продукції ) од. | 14 | - | - | |||||
| ефективності (середні витрати на одиницю тематичної продукції) тис.грн. | 4,7 | - | - | ||||||
| якості (відсоток придбання тематичної продукції) % | 100 | - | - | ||||||
| Завдання 2:Навчання та підвищення рівня професійної компетентності суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі | |||||||||
| 1.3. | Організація навчань для фахівців, які виконують програми для кривдників | 2026 | Калуський міський центр соціальних служб | бюджет територіальної громади | Всього: 2026 рік 12,0 | витрат (обсяг витрат на навчання фахівців) тис.грн. | 12,0 | - | - |
| 2026 рік | продукту (к-сть фахівців) осіб | 2 | - | - | |||||
| ефективності (середня вартість навчання одного фахівця) тис.грн. | 6,0 | - | - | ||||||
| якості (відсоток ефективності навчання) % | 100 | - | - | ||||||
| Завдання 3: Здійснення заходів щодо зміни моделі поведінки кривдника на соціально прийнятну | |||||||||
| 3.1 . | Забезпечення виконання програми для кривдників | 2026 | Калуський міський центр соціальних служб | бюджет територіальної громади | Всього: 2026 рік 2,0 | витрат (обсяг витрат на проведення роботи з кривдниками) тис.грн. | 2,0 | - | - |
| 2026 рік | продукту (кількість занять з кривдниками) од. | 10 | - | - | |||||
| ефективності (середні витрати на одне заняття) тис.грн. | 0,2 | - | - | ||||||
| якості (відсоток ефективності занять) % | 100 | - | - | ||||||
| РАЗОМ по програмі | 2026-2028 | Всього: ___________ | витрат тис.грн. | 84,8 | - | - | |||
| 2026 рік 84,8 | продукту осіб | - | - | ||||||
| 2026 рік | витрат тис.грн. | - | - | ||||||
| продукту осіб | - | - | |||||||
* показники обираються розробником програми і можуть охоплювати всі або окремі групи результативних показників, зазначених у підпункті 2.3.6 пункту 2 розділу II Порядку
Головний розробник програми
Начальник управління
соціального захисту населення
Калуської міської ради __________________ Любов ФЕДОРИШИН
(підпис) (власне ім’я та прізвище)

