РІШЕННЯ
від 20.12.2018 № 1999
|
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити міську цільову програму «Духовне життя міста Калуша на 2019 рік», що додається.
2. Визначити головним виконавцем та розпорядником коштів міської цільової програми «Духовне життя міста Калуша на 2019 рік» управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради (Іванна Гринів).
3. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради Любов Максимович.
Міський голова Ігор Матвійчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 20.12.2018 № 1999
Секретар міської ради
Роман Боднарчук
Міська цільова програма
«Духовне життя міста Калуша на 2019 рік»
Замовник Програми:
Начальник управління культури, національностей та релігій
Калуської міської ради Іванна Гринів
Керівник Програми:
Заступник міського голови Любов Максимович
ПАСПОРТ
міської цільової програми «Духовне життя міста Калуша
на 2019 рік»
1. Ініціатори розроблення Програми (замовник): Управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради.
2. Розробники Програми: Управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради.
3. Співрозробники Програми: -
4. Відповідальний виконавець Програми: Управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради.
5. Учасники Програми: управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради, фінансове управління Калуської міської ради.
6. Термін реалізації Програми: 2019 рік
7. Обсяги фінансування Програми:
Програмні обсяги фінансування, тис. грн. | ||||
Роки | Всього | в т.ч. за джерелами фінансування | ||
обласний бюджет | міський бюджет | інші джерела | ||
2019 | 400,0 | - | 400,0 | - |
– покращення умов для задоволення духовних потреб жителів міста;
– забезпечення просвітницької, виховної ролі національної духовної культури;
– вирішення актуальних питань духовно-релігійної сфери;
– посилення співпраці між органами місцевої влади, релігійними та громадськими об’єднаннями на паритетних засадах на благо суспільства;
– розширення ролі церкви у суспільному житті, становлення її як повноцінного інституту громадянського суспільства;
– активізація громад шляхом надання фінансових та інформаційних ресурсів у вирішенні релігійно-духовних проблем;
– збереження та належне використання культових споруд, пам’яток архітектури; охорона пам'яток сакральної архітектури та мистецтва, недопущення дій, що призводять до їх втрати;
– вирішення питання будівельних та ремонтно-реставраційних робіт церков, збереження та належне використання культових споруд, пам’яток архітектури;
– охорона пам'яток сакральної архітектури та мистецтва, недопущення дій, що призводять до їх втрати;
– створення умов для вільної та різноманітної мистецької творчості духовно-релігійного спрямування;
– створення умов для належного міжконфесійного функціонування.
9. Терміни проведення звітності: щоквартально
Замовник Програми:
Начальник управління культури, національностей
та релігій Калуської міської ради Іванна Гринів
Керівник Програми:
Заступник міського голови Любов Максимович
Вступ
В умовах незалежності України, формування громадянського суспільства та
демократизації роль духовної сфери мала би набути нового змісту. В Україні розпочалося відродження релігійно-церковного життя. Докорінно змінилося ставлення населення до релігії та церкви, значно зріс рівень суспільної довіри до неї. Сформувалася суспільна потреба у церкві як важливій інституції громадянського суспільства. Церква стала важливим соціальним інститутом, який висловлює своє глибоке занепокоєння станом суспільної моралі в нашій країні та закликає разом шукати правильні шляхи подолання існуючої моральної кризи. Свідченням цього є звернення Всеукраїнської ради Церков і релігійних організацій до учасників парламентських слухань «Стан суспільної моралі в Україні», в якому міститься заклик про ухвалення законодавчих актів, які повинні забезпечувати належний рівень суспільної моралі.
Закон України «Про свободу совісті та релігійні організації» зіграв визначну роль у нормалізації взаємовідносин держави і церкви. Але необхідно відмітити, що ним не регулюються відносини між церквою та місцевим самоврядуванням, особливо його представницькими органами – радами.
Місто Калуш – місто з добре збереженою повагою людей до релігії і церкви. Станом на 2018 рік на території міста Калуша зареєстровано 27 релігійних організацій з правом юридичної особи. В місті діють 16 культових споруд (тобто будинків, що призначені для проведення богослужінь та релігійних обрядів) та 11 приміщень, пристосованих під молитовні.
Найбільші за чисельністю є такі релігійні організації: Українська Греко-Католицька Церква – 10, Українська Православна Церква Київського Патріархату – 6, Українська Православна Церква Московського Патріархату – 1, Українська автокефальна Православна Церква – 2, Римо-католицька церква – 1, релігійна громада церкви адвентистів сьомого дня – 1, релігійна громада Євангельських Християн - Баптистів – 3, релігійна громада Християн Віри Євангельської – 1, релігійна організація Свідків Єгови – 1, релігійна організація ЦІХ «Відродження» - 1.
Органи місцевого самоврядування міста покликані сприяти національно-культурному розвитку українського народу, утвердженню його духовності, пошуку правильних шляхів подолання існуючої моральної кризи, доступу членів суспільства до загальнолюдських цінностей.
Зважаючи на ситуацію, що склалася, нині перед Калуською міською радою постало завдання збереження подальшого позитивного розвитку владно-церковних відносин. Для його забезпечення розроблена Міська цільова програма «Духовне життя міста Калуша на 2019 рік». Прийняття цієї Програми зумовлено такими причинами:
– потребою інтенсифікації становлення громадянського суспільства;
– задоволенням зростаючої потреби громадянського суспільства в існуванні церкви як його важливої інституції;
– динамізмом суспільно-політичного та релігійно-церковного життя;
– потребою у забезпеченні паритету взаємовідносин церкви і держави;
– необхідністю забезпечення належного рівня суспільної моралі;
– унеможливленням втручання органів місцевого самоврядування у внутрішню діяльність релігійних організацій;
– необхідністю сприяння мінімізації та подолання міжцерковних протиріч і конфліктів;
– необхідністю нейтралізації спроб використання церкви та релігійних організацій у політичних цілях;
– необхідністю окреслення кола сучасних потреб у взаємовідносинах церкви і місцевої влади, шляхів та механізмів їх розв'язання;
– потребою свободи творчості, доступу до культурних надбань, активної участі людей, особливо молоді, у культурно-мистецьких і релігійно-церковних процесах;
– необхідністю збереження національної культурної спадщини як основи національної культури;
– забезпеченням розвитку культури і духовності Української нації, формуванням цілісної національно-культурної ідентичності;
– необхідністю подальшої демократизації владно-церковних взаємовідносин.
Законодавча база для розроблення Програми:
– Закон України від 23.04.1991 р. № 987-ХІІ «Про свободу совісті та релігійні організації»;
– Закон України від 08.06.2000 № 1805-ІІІ «Про охорону культурної спадщини»;
– Доручення Президента України від 08.07.2005 р. № 1-1/657 «Про удосконалення владно-церковних відносин, відновлення порушених прав і законних інтересів релігійних організацій, прискорення розв’язання актуальних проблем у їхній діяльності»;
– Указ Президента України від 21.11.2005 № 1647/2005 «Про першочергові заходи щодо забезпечення та розвитку духовності українського суспільства», тощо.
Мета Програми
Мета Програми полягає у створенні умов для забезпечення конституційного права мешканців міста на свободу совісті, захисту прав і законних інтересів релігійних організацій, подальшого процесу їх морально-політичної реабілітації, поліпшення відносин взаємної релігійної і світоглядної терпимості.
Програма є нормативним документом для збереження і всебічного розвитку духовної культури, з урахуванням соціально-економічних, культурних, національних та інших особливостей міста. Програма відкрита для доповнення, коригування, спільних дій органів місцевої влади, релігійних та громадських об’єднань у справі розвитку духовного життя населення міста.
Головною метою Програми є забезпечення розвитку духовності українського суспільства, впровадження у суспільну свідомість загальнолюдських моральних цінностей, формування цілісної культурно-національної ідентичності шляхом:
– вироблення і нормативного закріплення дієвої моделі владно-церковних взаємовідносин в місті, яка, з урахуванням духовно-релігійних традицій українського народу та досвіду демократичних країн світу, найбільшою мірою відповідала б сучасним реаліям релігійно-церковного життя та перспективам його подальшого розвитку;
– посилення співпраці між органами місцевої влади, релігійними та громадськими об’єднаннями на паритетних засадах на благо суспільства;
– утвердження цивілізованих, демократичних форм співіснування владних структур і церкви в місті;
– сприяння вирішенню релігійно-духовних проблем на території міста;
– врегулювання правил суспільної моралі;
– надання системної фінансово-матеріальної підтримки релігійним громадам та об’єднанням громадян щодо їхньої діяльності;
– формування цілісного національного духовно-культурного простору;
– активізації духовно-культурної творчості.
Міська цільова програма «Духовне життя міста Калуша на 2019 рік» визначатиме стратегію, основні правові та організаційні принципи політики та напрями діяльності української держави у сфері відносин з церквою та релігійними організаціями, як складової внутрішньої і зовнішньої політики.
Програма повинна забезпечити кожній людині свободу совісті та віросповідання, а також правовий і соціальний статус церкви в умовах демократизації, становлення громадянського суспільства та правової держави.
Завданням Програми є створення сприятливих умов для утвердження принципів свободи совісті та віросповідної рівності розвитку можливостей кожної людини сповідувати або не сповідувати жодної релігії, духовно розвиватися відповідно до вимог суспільства, виконання положень та вимог чинного законодавства у сфері владно-церковних відносин.
Реалізація міської цільової програми «Духовне життя міста Калуша на 2019 рік» дасть можливість визначити взаємовідносини між церквою і місцевою владою, пріоритети та перспективи подальшого розвитку владно-церковних та міжконфесійних стосунків.
Розробка Програми зумовлена багатьма причинами, зокрема: суспільним запитом на активну участь церкви у становленні громадянського суспільства; динамізмом суспільно-політичного та релігійно-церковного життя в місті Калуші; потребою мінімізації та подолання міжцерковних конфліктів; невідповідністю окремих положень базового Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» реаліям сучасного релігійно-церковного життя; потребою приведення у відповідність окремих положень чинного законодавства України до міжнародних нормативно-правових документів та Конституції України; необхідністю закріплення досягнутого рівня розвитку релігійно-церковного життя, владно-церковних та міжконфесійних взаємовідносин; розробкою механізмів унеможливлення втручання органів державної влади у діяльність релігійних організацій; потребою окреслення кола сучасних проблем у відносинах церкви і держави, визначення шляхів та механізмів їх розв'язання; нейтралізацією спроб окремих політичних
сил використати церкву у політичних цілях.
Завдання Програми:
– вивчити найбільш гострі духовні потреби місцевих громади міста Калуша;
– залучити фінансово-матеріальні ресурси для вирішення питань релігійно-духовної сфери;
– налагодити систему надання підтримки релігійним громадам та об’єднанням громадян, які беруть на себе вирішення матеріально-фінансових проблем релігійних громад та об’єднань громадян, пов’язаних із реалізацією релігійно-духовних проектів;
– сприяти формуванню всебічно розвиненої високоосвіченої, соціально активної особистості, вихованню високої духовності;
– сприяти спільній діяльності органів місцевої влади усіх рівнів, громадських і релігійних організацій, навчальних і культурно-просвітницьких закладів, пов'язаній з розвитком духовності та захистом моралі;
– утверджувати в масовій свідомості громадян історично притаманні Українському народу високі моральні цінності;
– використовувати для виховання громадян кращі здобутки вітчизняної та світової духовної спадщини;
– спрямовувати діяльність на розширення ролі церков та релігійних організацій у суспільному житті, становлення їх як повноцінних інституцій громадянського суспільства;
– створити умови для збереження пам'яток архітектури;
Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок міського бюджету, виходячи з його фінансових можливостей, а також інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України.
Обсяги фінансування можуть коригуватися в межах бюджетного періоду.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання заходів Програми дасть змогу об’єднати потенціал міста у забезпеченні прав громадян на свободу совісті, сприянні релігійним громадам у духовному розвитку, соціальному та гуманітарному забезпеченні потреб жителів, духовної освіти молоді та усіх бажаючих, реалізації релігійних потреб кожного мешканця, збереження та зростання суспільної моралі громадян.
Перелік заходів, обсягів та джерела фінансування міської цільової програми
«Духовне життя міста Калуша на 2019 рік»
Назва замовника: Управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради
№ з/п |
Найменування заходу | Виконавці | Термін виконання |
Програмні обсяги фінансування, тис. грн. | Очікувані результати | |||||||||
Рік | Всього тис. грн. | в т.ч. за джерелами фінансування: | ||||||||||||
Обласний бюджет | Міський бюджет | Інші джерела фінансування | ||||||||||||
І. Сприяння релігійним організаціям міста | ||||||||||||||
1. | Надання матеріальної допомоги релігійним громадам міста Калуша на заходи спрямовані на збереження, реконструкцію, реставрацію культових споруд, пам’яток культурної спадщини релігійним громадам та на заходи, спрямовані на надання всебічної допомоги в межах, дозволених законодавством України для реалізації статутних завдань | Управління культури, національностей та релігій Калуської міської ради Фінансове управління Калуської міської ради |
2019 рік |
2019 |
400,0 | - | 400,0 | - | Збереження культових споруд, пам’яток архітектури, охорона пам'яток сакральної архітектури, недопущення дій, що призводять до їх втрати. Вирішення питання будівельних та ремонтно-реставраційних робіт церков | |||||
ВСЬОГО: | 400,0 | 400,0 | ||||||||||||
Замовник Програми:
Начальник управління культури, національностей
та релігій Калуської міської ради Іванна Гринів
Керівник Програми:
Заступник міського голови Любов Максимович