ОПИС ДОКУМЕНТУ

Дата:

25.04.2016

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 3
Про Програму стимулювання населення, ОСББ та ЖБК до ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження на 2016 рік

РІШЕННЯ

 
Про Програму стимулювання
населення, ОСББ та ЖБК
до ефективного використання
енергетичних ресурсів та
енергозбереження на 2016 рік
 
 
Відповідно до ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою фінансової підтримки населення, ОСББ та ЖБК на впровадження енергоефективних заходів у житлових будинках шляхом здешевлення кредитних ресурсів за рахунок бюджету міста та  враховуючи рекомендації постійних комісій міської ради з питань власності, житлово-комунального господарства та екології та з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики, міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
         1. Затвердити Програму стимулювання населення, ОСББ та ЖБК  до ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження на 2016 рік (додається).
 
         2. Фінансовому управлінню Калуської міської ради (Леся Поташник) передбачити в міському бюджеті видатки на фінансування заходів даної Програми.
 
3. Визначити головним виконавцем і розпорядником коштів даної Програми управління економічного розвитку міста Калуської міської ради (Юрій Соколовський).
 
4. Управлінню економічного розвитку міста Калуської міської ради (Юрій Соколовський) інформувати про хід виконання Програми на сесії міської ради в І кварталі 2017 року.
 
         5. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради  Руслану Вайду.
 
Міський голова                                                     Ігор Матвійчук
 
 
Програма
стимулювання  населення,  ОСББ  та  ЖБК  до ефективного використання енергетичних ресурсів та  енергозбереження    на   2016 рік
 
ПАСПОРТ
Програми стимулювання  населення,  ОСББ  та  ЖБК
до ефективного використання енергетичних ресурсів
та  енергозбереження  на  2016 рік
 
  1. Ініціатор розроблення програми (замовник): Управління економічного розвитку міста
Калуської міської ради
 
2. Розробник програми:    Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради
 
3. Співрозробники програми: Управління житлово-комунального господарства Калуської міської ради
 
4. Відповідальний виконавець програми: Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради    
 
5. Учасники програми: Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради,  управління житлово-комунального господарства Калуської міської ради, кредитно-фінансові установи
 
6. Термін реалізації програми:   2016 рік
6.1. Етапи фінансування програми (для довгострокових програм):     -
 
7. Обсяги фінансування програми (тис.грн.):    300 тис.грн.
 
Роки Обсяги фінансування , тис.грн.
Всього в т.ч. за джерелами фінансування
обласний бюджет міський бюджет інші джерела
2016 300,0 - 300,0 -
 
8. Очікувані результати виконання програми:  Зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів населенням через стимулювання впровадження енергозберігаючих заходів; зменшення обсягу субсидій, що виділяються населенню для оплати за спожиті енергоносії; популяризація економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження, підвищення громадського та освітнього рівня у цій сфері.
 
9. Термін проведення звітності:      Щоквартально
 
 
Замовник програми
Начальник управління економічного
розвитку міста                                                      Соколовський Ю.В.        _____________
 
 
Керівник програми
Заступник міського голови                        Вайда Р.Б.               _________________

 
Обґрунтування доцільності розроблення
Програми стимулювання населення, ОСББ та ЖБК до ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження на 2016 рік
 
Програма стимулювання населення, ОСББ та ЖБК до ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження на 2016 рік (далі - Програма) орієнтована на підвищення енергоефективності та зменшення обсягів використання енергетичних ресурсів населенням міста і враховує відповідні положення  постанов Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 року №243 «Про затвердження Державної цільової економічної програми енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2015 роки» та від 17.10.2011 року № 1056 «Деякі питання використання коштів у сфері енергоефективності та енергозбереження» (із змінами), Меморандуму про партнерство у сфері енергоефективності житлових будинків від 24.06.2015 року, укладеного між Держенергоефективності, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією та Івано-Франківською обласною радою, та Програми енергозбереження для населення Івано-Франківської області на 2015-2018 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 16.10.2015 року № 1836-36/2015.
Сучасний стан енергетичного забезпечення та споживання енергоресурсів характеризує Україну як державу з надзвичайно високим рівнем енергозатрат, що виникають внаслідок незбалансованої структури енергоспоживання та нераціонального використання енергії. При існуючому рівні споживання енергоресурсів країна забезпечує себе власними паливними ресурсами приблизно на 40 відс.
Однак, при дотриманні світових пропорцій ефективність енергетичного забезпечення залишається вкрай низькою. Потенціал економії енергії в Україні загалом, і в місті зокрема сягає близько 70 відс. Це стосується населення, закладів бюджетної сфери, комунальної енергетики та теплогенерації.
Потенціал підвищення ефективності використання енергоресурсів становить:
  • у промисловості - 67 відс.,
  • у теплогенерації та транспортуванні теплоносіїв - 40 відс.,
  • у житловому секторі - 55 відс.
Вирішення проблем енергоефективності переведе Україну (в т.ч. місто) до категорії енергонезалежності.
Основними проблемами енергетичного сектору сьогодні є:
  • високий рівень енергоємності, значна залежність від імпортного газу, нафти і ядерного палива, низька ефективність використання енергії;
  • місцеві (власні) природні джерела енергії обмежені запасами вугілля, нафти та газу, невеликими запасами гідроресурсів.
Враховуючи, що на сьогодні економія паливної одиниці є у три рази ефективнішою, ніж її видобуток, інтенсифікація енергозбереження стає одним з вузлових питань розвитку економіки. Суть її полягає у використанні всього комплексу ефективних заходів, які скеровані на зниження питомих енерговитрат на виробництво продукції (у т. ч. товарної енергії) і підвищення продуктивності праці.
Подолання значної диспропорції в економічному розвитку України та провідних країн ЄС, особливо з урахуванням європейського вибору держави, зумовлює потребу в інноваційному підході до розвитку високотехнологічних виробництв з пріоритетом на вітчизняні науково-технічні розробки, пов’язані з термомодернізацією житлового фонду, енергетичної галузі, енергопостачання і енергоспоживання.
Щодо енергоспоживання в житлово-комунальному господарстві, то підприємства цієї галузі займають третє місце після населення та промисловості, і перше - за споживанням тепла. Найбільшими споживачами енергії (понад 40 відс. ресурсу) є будинки усіх типів, а потенціал економії в них становить:
  • електроенергії - близько 50-65 відс.,
  • теплової енергії - близько 50 відс.
Втрати теплової енергії будинком, а також потенціал енергозбереження на сьогодні становлять:
  • зовнішні стіни - 40 відс. (потенціал економії - 70 відс.);
  • вікна, двері - 25 відс. (потенціал економії - 50 відс.);
  • вентиляція - 15 відс. (потенціал економії - 65 відс.);
  • гаряча вода - 10 відс. (потенціал економії - 30 відс.);
  • дах, підлога - 8 відс. (потенціал економії - 50 відс.);
  • трубопроводи, арматура - 2 відс. (потенціал економії - 35 відс.).
Як видно, основні обсяги споживання пов’язані з опаленням будинків для компенсації теплових втрат через вікна, стіни, дах, підлогу та за рахунок вентиляції. Враховуючи загальну кількість будинків і споруд та питомі витрати енергії на їх теплозабезпечення, необхідно приділяти велику увагу теплоізоляції та енергозбереженню.
До економії витрат ресурсів і зниження тепловтрат, у першу чергу, слід віднести енергозбереження у споживачів, системах теплопостачання, опалення, комплекс інженерно-технічних заходів, головними з яких є:
  •    збільшення термічного опору огороджувальних конструкцій будинків через:
  • використання під час будівництва нових об’єктів теплоефективних стінових панелей, перехід на нові конструктивні рішення з урахуванням підвищення вимог у частині опору теплопередачі конструкцій;
  • розроблення нових технічних рішень з підвищення теплоефективності зовнішніх стін.
  •   проведення теплоізоляційних робіт з реконструкції будинків старої забудови, які пов’язані з нанесенням на стіни будинків додаткових теплоізоляційних шарів, підвищенням теплозахисту вікон і балконних дверей відповідно до сучасних вимог.
Станом на 01.01.2016 роуку у місті Калуші чисельність постійного населення складала 67,6 тис. осіб. За оцінкою Державної служби статистики України в 2014 році житловий фонд міста нараховував 24,6 тис. житлових квартир усіх форм власності загальною площею житлових приміщень 1463,8 тис. м2.
Станом на 01.01.2016 року в місті було зареєстровано 10 об’єднань співвласників із загальною площею квартир 19,4 тис. м2 та 4 житлово-будівельні кооперативи.
Найбільшим споживачем газу є населення – споживає близько 62% від загального споживання природного газу. У 2015 році населенням міста спожито близько 18,5 млн. м3 природного газу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 № 243 затверджено Державну цільову економічну програму енергоефективності і розвитку сфери виробництва енергоносіїв з відновлювальних джерел енергії та альтернативних видів палива на 2010-2015 роки, якою передбачено відшкодування частини суми кредитів, залучених в уповноважених банках на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів для багатоквартирних і одноквартирних будинків за трьома напрямками.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2011 року № 1056 «Деякі питання використання коштів у сфері енергоефективності та енергозбереження» у 2015 році  жителі міста отримали 112 кредитів на заходи щодо енергозбереження на суму 3303,6 тис.грн., в тому числі в ПАТ «Укргазбанк» - 108 на 1757,6 тис.грн. та в АТ «Ощадбанк» - 104 на 1546 тис.грн.
 
Мета і основні завдання програми
Мета Програми полягає у створенні сприятливих умов для населення міста щодо зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів впродовж 2016 року.
Основними завданнями є:
  • реалізація населенням заходів із термомодернізації будівель та альтернативного енергозабезпечення;
  • сприяння розвитку енергоефективного будівництва і реконструкції житлового фонду;
  • стимулювання впровадження енергозберігаючих заходів;
  • зменшення обсягу субсидій, що надаються населенню за спожиті енергоносії;
  • популяризація економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження, підвищення громадського освітнього рівня у цій сфері.
 
Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми
 
Стимулювання, заохочення та надання матеріальної підтримки споживачам в енергозбереженні буде здійснюватсь шляхом застосування механізмів відшкодування з міського бюджету частини кредиту, отриманого позичальниками на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів, у кредитно-фінансових установах.
Запровадження механізму стимулювання до впровадження енергозберігаючих заходів населення, ОСББ та ЖБК шляхом відшкодування позичальникам за одним кредитним договором частини кредиту з міського бюджету:
  • для фізичних осіб – 5 відс. від суми кредиту, але не більше 1 тис.грн.;
  • для ОСББ, ЖБК – 5 відс. від суми кредиту, але не більше 5 тис. грн.
Відшкодування частини кредиту здійснюється на підставі генерального договору про співробітництво між головним розпорядником коштів, передбачених на виконання заходів Програми, та кредитно-фінансовою установою.
Уповноваженими банками (кредитно-фінансові установи) для надання кредитів на вищевказані цілі визначено публічні акціонерні товариства “Державний ощадний банк України” та публічне акціонерне товариство акціонерний банк “Укргазбанк” (далі - уповноважені установи), які на своїх умовах надають кредитні ресурси споживачам.
Порядок відшкодування частини кредитів, залучених фізичними особами, ОСББ, ЖБК на впровадження енергозберігаючих заходів, викладено у додатку 1.
Примірний договір про співробітництво викладено у додатку 3, який може коригуватися при підписанні двома сторонами (замовником та кредитно-фінансовою установою).
 
Фінансове забезпечення програми
Заходи Програми реалізуються за рахунок коштів міського бюджету, кредитних ресурсів, коштів населення та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством України.
Перелік заходів, обсягів та джерел фінансування, очікуваних результатів Програми наведено у додатку 2.
 
Очікувана ефективність виконання Програми
 
Реалізація Програми сприятиме:
  • зменшенню споживання паливно-енергетичних ресурсів населенням через стимулювання впровадження енергозберігаючих заходів;
  • активізації розвитку галузі енергоефективного будівництва і реконструкції, забезпеченню умов для виявлення й залучення вітчизняних та іноземних інвестицій;
  • зменшенню обсягу субсидій, що виділяються населенню за спожиті енергоносії;
  • популяризації економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження, підвищенню громадського та освітнього рівня у цій сфері.