УКРАЇНА
КАЛУСЬКА  МІСЬКА  РАДА
РІШЕННЯ
25.11.2021     №   1005
 Про Програму розвитку і підтримки агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади
на 2022-2027 роки
м.Калуш
        (двадцять перша сесія восьмого   
          демократичного скликання)
 
   
 
               
 
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», указу Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року», Стратегії розвитку Івано-Франківської області на 2021-2027 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 21 лютого 2020 року № 1381-34/2020та враховуючи рекомендації постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики,  міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму розвитку і підтримки агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади на 2022-2027 роки (додається).
 
2. Визначити головним виконавцем і розпорядником коштів Програми   розвитку і підтримки агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади на 2022-2027 роки управління економічного розвитку міста Калуської  міської ради (Юрій Соколовський ).
 3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови Богдана Білецького. 
 
 
Міський голова                                                            Андрій НАЙДА 
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням  міської  ради
25.11.2021      №  1005
 
        Секретар міської ради
 
Віктор ГІЛЬТАЙЧУК
 
 
Програма розвитку і підтримки
агропромислового комплексу на території
Калуської міської територіальної громади
на 2022-2027 роки
 
 
 
Замовник  Програми                         СОКОЛОВСЬКИЙ Ю.В.     _____ ___________
(підпис)
 
 
Керівник  Програми                                  БІЛЕЦЬКИЙ Б.І.                _________________
(підпис)
  
Програми розвитку і підтримки агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади на 2022-2027 роки
  1. Ініціатор розроблення програми (замовник):
 
Управління економічного розвитку міста  міської ради  
  2. Розробник програми:        Управління економічного розвитку міста  міської ради
 
 
  3. Відповідальний виконавець
 програми:                     
 
Управління економічного розвитку міста  міської ради  
  4.
 
 
5.
Учасники програми
 
 
Термін реалізації Програми
Управління економічного розвитку міста міської ради
 
2022- 2027 роки
 
 
  5.1. Етапи фінансування програми: 2022, 2023, 2024, 2025, 2026, 2027
 
 
  6. Обсяги фінансування Програми       (960,0 тис. грн.):  
Роки Обсяги фінансування тис.грн
Всього в т.ч. за джерелами фінансування
обласний бюджет бюджет Калуської міської територіальної громади інші джерела
2022-2027 960,0 - 960,0 -
в т.ч.   -   -
2022 160,0 - 160,0 -
2023 160,0 - 160,0 -
2024 160,0 - 160,0 -
2025 160,0 - 160,0 -
2026 160,0 - 160,0 -
2027 160,0 - 160,0 -
7. Очікувані  результати  виконання  Програми:
Збільшення обсягів виробництва та якості продукції агропромислового комплексу громади, покращення показників роботи сільськогосподарських підприємств та збільшення їх кількості, у тому числі фермерських господарств, що дасть змогу забезпечити стабільні надходження до бюджету Калуської міської територіальної громади, створення додаткових робочих місць у сільській місцевості.
8. Термін проведення звітності : щоквартально
 
Замовник Програми                                       СОКОЛОВСЬКИЙ Ю. В.__________
Керівник Програми                                         БІЛЕЦЬКИЙ Б.І._______________
 

1. Загальна характеристика агропромислового комплексу

Аграрний сектор громади має значний потенціал для розвитку, обумовлений наявністю достатніх земельних, трудових ресурсів та сприятливих природно-кліматичних умов.
Разом з тим, ситуація, що склалася в сільському господарстві, створює ряд викликів. Подальший розвиток аграрного сектору потребує якісних перетворень, спроможних забезпечити підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарського виробництва на внутрішньому і зовнішньому ринках.
На території Калуської міської територіальної громади сільськогосподарською діяльністю займаються 2 сільськогосподарських підприємства та 7 фермерських господарств. Сільськогосподарськими підприємствами, в т.ч. фермерськими господарствами обробляється близько 2 тис.га землі. 
Сільське господарство Калуської територіальної громади спеціалізується на вирощуванні зернових (ячмінь, пшениця, гречка) та бобових культур (соя), насінні олійних культур, ріпаку, ягідних культур, розведенні свиней, великої рогатої худоби молочних порід.
Обсяги виробництва сільськогосподарської продукції у 2020 році склали: продукція рослинництва - 178,6 млн. грн., тваринництва – 1671,3 млн. грн.
Найбільшим і найуспішнішим агропромисловим підприємством є ТзОВ “ҐУДВЕЛЛІ УКРАЇНА” (Данія), яке здійснює діяльність у галузі свинарства, вирощує зернові й технічні культури, займається розведенням великої рогатої худоби молочних  порід. З 2013 року почав працювати завод по виробництву біогазу, потужністю 1 МВт, на якому органічні відходи використовуються як сировина для виробництва електроенергії та тепла. «Goodvalley» використовує сучасні аграрні технології, такі як системи GPS, щоб слідкувати за обробленими полями. Це дозволяє зменшити використання неорганічних добрив і, як результат, мінімізувати вплив на довкілля. Врожай, вирощений в компанії використовується для приготування корму, відповідно до стандартів системи НАССР (HazardAnalysisandCriticalControlPoint), а органічні відходи, як сировину використовують для біогазових заводів.
Рослинництво є основною галуззю сільського господарства, рівень розвитку якої визначає ступінь використання земель сільськогосподарського призначення, забезпечення регіону продовольством, кормами тваринництва, сировиною – промисловість.
Основною проблемою у галузі тваринництва є зменшення поголів'я тварин, яке відбувається в господарствах усіх форм власності. Переважна більшість власників худоби і птиці не має вільних обігових коштів для забезпечення навіть простого відтворення виробництва. Внаслідок цього руйнується матеріально-технічна і племінна база галузі, зменшується чисельність поголів’я худоби і птиці та знижується його продуктивність при збільшенні матеріальних, кормових, трудових та інших затрат на одиницю продукції.
Важливим економічним показником галузі є виробництво  продуктів бджільництва – меду, прополісу, квіткового пилку, маточного молочка, які є основою для виготовлення цінних лікувальних препаратів та продуктів харчування. Бджолозапилення сприяє підвищенню врожайності сільськогосподарських культур до 60 відсотків, залежно від виду рослин та умов запилення. Крім того, підвищується якість плодів та насіння, збільшується їхня натуральна вага. На території Калуської міської територіальної громади налічується понад 100 пасічників.
Регіон володіє природними ресурсами, необхідними для належного функціонування аграрного сектору. Проте, цей сектор економіки не розвинений настільки, щоб випускати та експортувати продукцію з високою доданою вартістю. Головні виклики пов’язані з низькою продуктивністю сільгоспвиробництва, низькою доданою вартістю, недостатньо розвиненим внутрішнім ринком.
Головними цілями агропромислового комплексу є ефективний розвиток аграрного сектору на основі  взаємодії економічних, соціальних та екологічних інтересів громади для стабільного забезпечення населення якісною,  доступною  сільськогосподарською продукцією та промисловості сільськогосподарською сировиною, розвиток сільських територій та  створення сприятливих умов для комплексного розв’язання соціальних проблем села.
 
2. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована Програма
 
Основними проблемами розвитку аграрного сектору економіки є:
- через обмеженість у фінансових ресурсах сільськогосподарські виробники не мають змоги застосовувати ефективні технологічні процеси сільськогосподарського виробництва, підвищувати рівень матеріально-технічного забезпечення, започатковувати чи розвивати малий аграрний бізнес на селі, розвивати сільськогосподарську кооперацію;
- агропромислове виробництво не забезпечує рівня доходів і прибутків, необхідних для активного розвитку сільськогосподарських виробничих структур, а особливо малих і середніх підприємств, фермерських та особистих господарств населення;
- недостатньо розвинена галузева інфраструктура АПК, що призводить до збільшення витрат аграрних підприємств на виробництво, первинну переробку, зберігання, транспортування, логістику і маркетинг сільськогосподарської продукції;
- низький рівень виробництва продукції в аграрному секторі громади з доданою вартістю;
- невідповідність сільськогосподарської продукції, зокрема виробленої суб’єктами малих форм організації діяльності в сільському господарстві, міжнародним стандартам якості та безпеки;
- проблеми збуту сільськогосподарської продукції;
- низький рівень забезпеченості кадрів та їх швидкоплинність через непривабливість сільської місцевості для потенційних працівників, що обумовлене відсутністю належної інфраструктури, умов проживання та праці;
- низький рівень знань та навичок малих сільгоспвиробників щодо сучасних аспектів ведення аграрного бізнесу;
- нераціональне використання земель сільськогосподарського призначення.
 
3.Мета Програми – створення передумов сталого розвитку агропромислового комплексу, підтримка розвитку підприємництва у сільській місцевості та покращення умов життя і праці селян.
 
4. Шляхи і способи розв’язання проблем Програми
           Розвиток аграрного сектору економіки може відбуватись на основі оптимізації виробничої і соціальної інфраструктури, підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарського виробництва, нарощування його обсягів, покращення якості і безпеки сільськогосподарської продукції, підвищення рівня зайнятості сільського населення, створення робочих місць, що дасть змогу аграрному сектору економіки задовольнити потреби внутрішнього ринку. Також необхідне створення сприятливих умов для діяльності особистих селянських господарств, які виробляють товарну сільськогосподарську продукцію, поліпшення інвестиційного клімату, сприяння залученню інвестицій міжнародних фінансових установ та країн – стратегічних партнерів України для реалізації проєктів в агропромисловому комплексі.
Для досягнення основних цілей Програми необхідною умовою є фінансування з державного, обласного бюджету та бюджету Калуської міської територіальної громади  програм фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі.
 
4. Завдання і заходи Програми:
- сприяння покращенню іміджу, популяризація досягнень агропромислового комплексу громади;
- проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи, поширення серед суб'єктів господарювання всіх форм власності, широких верств населення інформації, відомостей з основних питань агропромислового комплексу;
- підвищення рівня професійних знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення сільськогосподарського виробництва та комплексного розвитку сільської місцевості;
- організація та проведення заходів з метою налагодження  та підвищення сільськогосподарського потенціалу, просування продукції місцевих агротоваровиробників на ринки збуту;
- сприяння залучення коштів міжнародних організацій на створення і розвиток сільськогосподарських кооперативів.
Розвиток аграрного сектору економіки може відбуватись на основі підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва, підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарського виробництва, нарощування його обсягів, покращення якості і безпеки сільськогосподарської продукції, створення робочих місць, активного розвитку сільських територій та підвищення рівня і якості життя сільського населення в цілому.
 
5. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення реалізації заходів Програми здійснюється за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади (в межах передбачених коштів), виконавців Програми,  коштів юридичних та фізичних осіб, інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
Обсяг фінансування заходів Програми з бюджету Калуської міської територіальної громади затверджується щорічно міською радою за пропозиціями управління економічного розвитку міста міської ради, які подаються фінансовому управлінню міської ради.
        Передбачається виділення коштів на розвиток та підтримку агропромислового комплексу в рамках реалізації заходів Програми у загальному розмірі  960,0  тис. грн., в тому числі на 2022 рік –160,0 тис. грн.,  на 2023 рік –160,0 тис. грн.,  на 2024 рік –160,0 тис. грн.,  на 2025 рік –160,0 тис. грн., на 2026 рік –160,0 тис. грн.,  на 2027 рік –160,0 тис. грн.
         Допускається перерозподіл коштів бюджету, передбачених на виконання Програми, по розділах в межах бюджетного року за рішенням постійної депутатської комісії міської ради з питань соціально – економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики.
 
6. Очікувані результати виконання Програми
 
Виконання Програми забезпечить сталий розвиток агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади, підвищить ефективність виробництва, покращить забезпечення населення продуктами харчування за доступними цінами, сприятиме зростанню рівня життя та доходів жителів села.
Виконання Програми дасть змогу забезпечити:
- підвищення рівня професійних знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення сільськогосподарського виробництва та комплексного розвитку сільської місцевості;
- покращення іміджу, популяризація досягнень агропромислового комплексу громади;
- підвищення рентабельності сільгосппідприємств, збільшення виробництва продукції у фермерських та особистих селянських господарствах,збільшення обсягів виробництва продукції, підвищення ефективності господарювання в АПК, поліпшення якості вітчизняного виробництва, розширення сфери зайнятості сільського населення;
- залучення коштів міжнародних організацій на створення і розвиток сільськогосподарських кооперативів, участь громади  у реалізації  міжнародних проєктів;
- розвиток різноманітних форм господарювання, підприємництва та кооперації на селі;
- створення нових робочих місць в агропромисловому комплексі, поліпшення зайнятості та підвищення доходів сільського населення;
- стимулювання сільської молоді до започаткування ведення агровиробництва у сільській місцевості;
- збільшення обсягів виробництва основних видів сільськогосподарської продукції.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
 
Координація діяльності щодо виконання заходів Програми покладається на управління економічного розвитку міста міської ради.
За результатами аналізу виконання програмних заходів з урахуванням загальної соціально-економічної ситуації та змін зовнішніх умов, що матимуть місце в ході реалізації Програми, можливе коригування заходів Програми.
Узагальнення і аналіз реалізації заходів Програми та використання коштів, що спрямовуються на розвиток та підтримку агропромислового комплексу здійснюється щоквартально. З цією метою щоквартально до 5 числа місяця, наступного за звітним кварталом управління, відділи, структурні підрозділи виконавчого комітету, інші виконавці, відповідальні за реалізацію запланованих заходів, подають інформацію про хід виконання Програми в управління економічного розвитку міста міської ради.