ОПИС ДОКУМЕНТУ
Статус: | Прийнятий в цілому |
---|---|
Сесія: | XXIX |
Скликання: | VIII |
Проголосовано: | В цілому |
Рішення: | Прийнято |
Дата прийняття: | 30.06.2022 |
РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ
- Підтримали
24
- Не підтримали
0
- Утримались
2
- Не голосували
5
- Відсутні
8
ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ ПЕРЕГЛЯНУТИ ТЕКСТ ПРОЄКТУ
РІШЕННЯ: № 1433
Про затвердження Програми розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств харчовими продуктами на 2022-2024 роки
УКРАЇНА
КАЛУСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
30.06.2022 № 1433
КАЛУСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
|
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств харчовими продуктами на 2022-2024 роки (далі - Програма) (додається).
2. Визначити головним виконавцем і розпорядником коштів Програми управління економічного розвитку міста Калуської міської ради (Юрій Соколовський).
3. Фінансування заходів Програми здійснювати за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади.
4. Рішення Калуської міської ради від 25.11.2021 № 1005 «Про Програму розвитку і підтримки агропромислового комплексу на території Калуської міської територіальної громади на 2022-2027 роки» вважати таким, що втратило чинність.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови Богдана Білецького.
Міський голова Андрій НАЙДА
ЗАТВЕРДЖЕНО:
рішення міської ради
30.06.2022 № 1433
Міський голова
______ Андрій НАЙДА
рішення міської ради
30.06.2022 № 1433
Міський голова
______ Андрій НАЙДА
Програма
розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств
харчовими продуктами на 2022-2024 роки
розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств
харчовими продуктами на 2022-2024 роки
Замовник Програми
Начальник управління
економічного розвитку Юрій СОКОЛОВСЬКИЙ_____________
Керівник Програми
Заступник міського голови Богдан БІЛЕЦЬКИЙ________________
Паспорт
Програми розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств харчовими продуктами на 2022-2024 роки
Програми розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств харчовими продуктами на 2022-2024 роки
1. | Ініціатор розроблення Програми (замовник): | Управління економічного розвитку міста міської ради | ||||||
2. | Розробник Програми: | Управління економічного розвитку міста міської ради | ||||||
3. | Відповідальний виконавець Програми: |
Управління економічного розвитку міста міської ради | ||||||
4. 5. |
Учасники Програми Термін реалізації Програми |
Управління економічного розвитку міста міської ради 2022 – 2024 (3 роки) |
||||||
5.1. | Етапи фінансування програми: | 2022, 2023, 2024 |
||||||
6. | Обсяги фінансування Програми ( 880,0 тис. грн.): | |||||||
Роки | Обсяги фінансування тис.грн | |||||||
Всього | в т.ч. за джерелами фінансування | |||||||
обласний бюджет | бюджет Калуської міської територіальної громади | інші джерела | ||||||
2022-2024 | 880,0 | - | 880,0 | - | ||||
в т.ч. | - | - | ||||||
2022 | 160,0 | - | 160,0 | - | ||||
2023 | 360,0 | - | 360,0 | - | ||||
2024 | 360,0 | - | 360,0 | - | ||||
7. Очікувані результати виконання Програми:
Збільшення обсягів виробництва та якості продукції агропромислового комплексу громади, вирощення достатньої кількості необхідного врожаю сільськогосподарських культур, забезпечення продовольчої безпеки жителів громади, покращення показників роботи сільськогосподарських підприємств та збільшення їх кількості, у тому числі фермерських господарств, що дасть змогу забезпечити стабільні надходження до бюджету Калуської міської територіальної громади, створення додаткових робочих місць у сільській місцевості.
8. Термін проведення звітності : щоквартально
Замовник Програми Юрій СОКОЛОВСЬКИЙ ________________
Керівник Програми Богдан БІЛЕЦЬКИЙ ____________________
І. Загальні положення
Програма розвитку агропромислового комплексу та підтримки самозабезпечення Калуської міської територіальної громади та домогосподарств харчовими продуктами на 2022-2024 роки розроблена у відповідності до Законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про правовий режим воєнного стану”, інших нормативно-правових актів та спрямована на забезпечення розвитку агросфери та продовольчої безпеки територіальної громади в умовах російсько-української війни.
Аграрний сектор громади має значний потенціал для розвитку, обумовлений наявністю достатніх земельних, трудових ресурсів та сприятливих природно-кліматичних умов. Разом з тим, ситуація, що склалася в сільському господарстві, створює ряд викликів. Виникає нагальна потреба у скоординованій співпраці, злагодженій роботі влади, підприємств, фермерів та домогосподарств і громадських організацій задля виконання комплексу робіт щодо розвитку агропромислового комплексу та забезпечення громади харчовими продуктами.
Сільське господарство Калуської територіальної громади спеціалізується на вирощуванні зернових (ячмінь, пшениця, гречка) та бобових культур (соя), насінні олійних культур, ріпаку, ягідних культур, розведенні свиней, великої рогатої худоби молочних порід.
Найбільшим і найуспішнішим агропромисловим підприємством є ТзОВ “Ґудвеллі-Україна” (Данія), яке здійснює діяльність у галузі свинарства, вирощує зернові й технічні культури, займається розведенням великої рогатої худоби молочних порід. З 2013 року почав працювати завод по виробництву біогазу, потужністю 1 МВт, на якому органічні відходи використовуються як сировина для виробництва електроенергії та тепла. «Goodvalley» використовує сучасні аграрні технології, такі як системи GPS, щоб слідкувати за обробленими полями. Це дозволяє зменшити використання неорганічних добрив і, як результат, мінімізувати вплив на довкілля. Врожай, вирощений в компанії використовується для приготування корму, відповідно до стандартів системи НАССР (Hazard Analysis and Critical Control Point), а органічні відходи, як сировину використовують для біогазових заводів.
Рослинництво є основною галуззю сільського господарства, рівень розвитку якої визначає ступінь використання земель сільськогосподарського призначення, забезпечення регіону продовольством, кормами тваринництва, сировиною – промисловість.
Основною проблемою у галузі тваринництва є зменшення поголів'я тварин, яке відбувається в господарствах усіх форм власності. Переважна більшість власників худоби і птиці не має вільних обігових коштів для забезпечення навіть простого відтворення виробництва. Внаслідок цього руйнується матеріально-технічна і племінна база галузі, зменшується чисельність поголів’я худоби і птиці та знижується його продуктивність при збільшенні матеріальних, кормових, трудових та інших затрат на одиницю продукції.
Важливим економічним показником галузі є виробництво продуктів бджільництва – меду, прополісу, квіткового пилку, маточного молочка, які є основою для виготовлення цінних лікувальних препаратів та продуктів харчування. Бджолозапилення сприяє підвищенню врожайності сільськогосподарських культур до 60 відсотків, залежно від виду рослин та умов запилення. Крім того, підвищується якість плодів та насіння, збільшується їхня натуральна вага. На території Калуської міської територіальної громади налічується понад 100 пасічників.
Головними цілями агропромислового комплексу є ефективний розвиток аграрного сектору на основі взаємодії економічних, соціальних та екологічних інтересів громади для стабільного забезпечення населення якісною, доступною сільськогосподарською продукцією та промисловості сільськогосподарською сировиною, розвиток сільських територій та створення сприятливих умов для комплексного розв’язання соціальних проблем села.
П. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Основними проблемами розвитку аграрного сектору економіки є:
- через обмеженість у фінансових ресурсах сільськогосподарські виробники не мають змоги застосовувати ефективні технологічні процеси сільськогосподарського виробництва, підвищувати рівень матеріально-технічного забезпечення, започатковувати чи розвивати малий аграрний бізнес на селі, розвивати сільськогосподарську кооперацію;
- агропромислове виробництво не забезпечує рівня доходів і прибутків, необхідних для активного розвитку сільськогосподарських виробничих структур, а особливо малих і середніх підприємств, фермерських та особистих господарств населення;
- недостатньо розвинена галузева інфраструктура АПК, що призводить до збільшення витрат аграрних підприємств на виробництво, первинну переробку, зберігання, транспортування, логістику і маркетинг сільськогосподарської продукції;
- низький рівень виробництва продукції в аграрному секторі громади з дода-ною вартістю;
- невідповідність сільськогосподарської продукції, зокрема виробленої суб’єктами малих форм організації діяльності в сільському господарстві, міжнародним стандартам якості та безпеки;
- проблеми збуту сільськогосподарської продукції;
- низький рівень забезпеченості кадрів та їх швидкоплинність через непривабливість сільської місцевості для потенційних працівників, що обумовлене відсутністю належної інфраструктури, умов проживання та праці;
- низький рівень знань та навичок малих сільгоспвиробників щодо сучасних аспектів ведення аграрного бізнесу;
- нераціональне використання земель сільськогосподарського призначення.
В умовах російсько-української війни однією з основних проблем Калуської територіальної громади можлива відсутність достатньої кількості харчових продуктів для жителів громади. Це пов`язано, насамперед із такими факторами, як: ведення бойових дій на значній площі територій, де вирощувалась велика кількість продукції рослинництва, руйнування продовольчих складів, нищення ферм і птахофабрик; руйнування поставок харчових продуктів як всередині України так і з-за кордону. За оцінками експертів в 2022 році Україна може недоотримати 30-70% середньорічного врожаю більшості найважливіших с/г культур, що може спричинити значну нестачу продовольства, зокрема третина українців може мати проблеми в отриманні достатньої кількості харчових продуктів.
Аналіз ситуації в Калуській міській територіальній громаді засвідчив, що станом на травень 2022 року в громаді:
- кількість населення становить 88,2 тис. грн., в тому числі ВПО – 7589 осіб (з них жінки – 3802 осіб, чоловіки - 1861 осіб, діти (до 18 років) – 1926 осіб), орієнтовно оціночно така ж кількість мешканців громади виїхала за межі країни.
- площа земель сільськогосподарського призначення становить 12710,1 га.
- інфраструктура, що забезпечує потреби жителів громади у харчових продуктах складається із 680 магазинів та 4 с/г ринків, що в основному забезпечувала потреби жителів громади.
Назва продукту | Од. виміру | Норма споживання на 1 особу |
Потреба громади на рік |
1 | 2 | 3 | 4 |
М`ясо | кг | 53,8 | 4 745 160 |
Молоко і молокопродукти | кг | 201,9 | 17 807 580 |
Яйця | шт. | 278 | 24 519 600 |
Хлібобулочні вироби, макарони, крупи) | кг | 96,6 | 8 520 120 |
Овочі різні у тому числі: | кг | 164 | 14 464 800 |
Картопля | кг | 123 | 10 848 600 |
Цибуля на ріпку | кг | 11,6 | 1 023 120 |
Цибуля зелена | кг | 2,4 | 211 680 |
Капуста білоголова | кг | 29 | 2 557 800 |
Капуста цвітна | кг | 4,2 | 370 440 |
Морква | кг | 9 | 793 800 |
Помідори | кг | 39 | 3 439 800 |
Огірок | кг | 10 | 882 000 |
Буряк столовий | кг | 10 | 882 000 |
Часник | кг | 0,8 | 70 560 |
Кабачки і патисони | кг | 3,2 | 282 240 |
Редиска і редька | кг | 3,6 | 317 520 |
Перець | кг | 2,8 | 246 960 |
Баклажан | кг | 2,8 | 246 960 |
Фрукти, ягоди | кг | 56,5 | 4 983 300 |
Цукор | кг | 27,8 | 2 451 960 |
Олія | кг | 12,3 | 1 084 860 |
Із такого переліку та обсягів харчових продуктів, що потрібні для забезпечення повноцінного харчування жителів громади, частина продуктів вироблялась в межах самої громади індивідуальними домогосподарствами та підприємцями, частина покривалась за рахунок поставок ззовні через мережу торгових закладів.
Враховуючи умови, що склалися, основними проблемами щодо забезпечення продовольством жителів громади та створення продовольчого фонду для реалізації продовольчої продукції за її межі є:
- недостатня кількість основних харчових продуктів, що виробляються у громаді для мінімізації ризиків їх постачання у громаду у воєнний та повоєнний період;
- недостатня обізнаність та психологічна неготовність більшості населення щодо самозабезпечення харчовими продуктами, сподівання на гарантоване постачання у торгівельних мережах;
- не використання усіх земельних ресурсів, які можуть бути використаними для вирощування необхідних продуктів;
- використання індивідуальними домогосподарствами маловрожайних та схильних до хвороб сортів овочів;
- брак паливно-мастильних матеріалів (ПММ) для проведення посівної, обробітку сільськогосподарських земель;
- відсутність практичного досвіду та спроможності у сфері реалізації надлишків с/г продукції, невпорядкованість заготівельно-збутової діяльності.
Ш. Шляхи і способи розв’язання проблем Програми
Розвиток аграрного сектору економіки може відбуватись на основі оптимізації виробничої і соціальної інфраструктури, підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарського виробництва, нарощування його обсягів, покращення якості і безпеки сільськогосподарської продукції, підвищення рівня зайнятості сільського населення, створення робочих місць, що дасть змогу аграрному сектору економіки задовольнити потреби внутрішнього ринку. Також необхідне створення сприятливих умов для діяльності особистих селянських господарств, які виробляють товарну сільськогосподарську продукцію, поліпшення інвестиційного клімату, сприяння залученню інвестицій міжнародних фінансових установ та країн – стратегічних партнерів України для реалізації проєктів в агропромисловому комплексі.
Для досягнення основних цілей Програми необхідною умовою є фінансування з державного, обласного бюджету та бюджету Калуської міської територіальної громади програм фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі.
Розв’язання наявних проблем забезпечення продовольством жителів громади можливо із застосуванням наступних шляхів:
Перший – збереження існуючої ситуації, коли на практиці в основному будуть збережені підходи, які були нормою для мирного періоду та відсутності жодних перебоїв з постачанням необхідної продукції для задоволення потреб різних категорій споживачів.
Другий варіант передбачає активізацію роботи з окремими категоріями громадян і місцевого підприємництва, здійснення точкових кроків, спрямованих на збільшення виробництва окремих видів продуктів харчування на окремих територіях. Зазначений варіант може забезпечити досягнення певних результатів, наприклад, активізувати місцевих фермерів та окремі домогосподарства, зменшити кількість необроблюваних ділянок, використати більші площі для посівів і насаджень с/г культур, зібрати кращий врожай та повернути частину для потреб ЗСУ.
Третій варіант пропонує застосувати системний підхід та залучити максимальну кількість територіальних громад для вирощування усіх необхідних видів продуктів харчування, що дозволить найбільш повно забезпечити нормативні потреби у продуктах харчування домогосподарств, ВПО, соціальних комунальних закладів (харчування у садочку, школі та ін.), а у разі надлишку харчових продуктів надати допомогу у забезпеченні продуктами харчування ЗСУ, передати чи реалізувати залишки для потреб інших територіальних громад України.
В основі цього варіанту є діяльність, яка передбачає:
- проведення масштабної інформаційно-просвітницької кампанії;
- оцінку потреб жителів громади у продуктах харчування;
- інвентаризацію ресурсів та можливостей забезпечити вирощення, збір, переробку та зберігання на території громади продуктів харчування ;
- покращення координації та чіткого планування проведення польових робіт; активізацію всієї територіальної громади, включаючи залучення ВПО;
- придбання необхідних матеріалів, техніки, інвентаря, обладнання для вирощування, збереження та переробки виробленої продукції;
- розроблення механізму розподілу та використання матеріалів, техніки, інвентаря, обладнання для вирощування, збереження та переробки виробленої продовольчої продукції;
- консультаційну підтримку населення з питань переробки, збереження, реалізації.
ІV. Мета Програми
Мета Програми – створення передумов сталого розвитку агропромислового комплексу, підтримка розвитку підприємництва у сільській місцевості, покращення умов життя і праці селян, забезпечення домогосподарств територіальної громади в достатній кількості харчовими продуктами.
V. Завдання Програми
Основними завданнями Програми є:
- сприяння покращенню іміджу, популяризація досягнень агропромислового комплексу громади;
- підвищення рівня професійних знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення сільськогосподарського виробництва та комплексного розвитку сільської місцевості;
- організація та проведення заходів з метою налагодження та підвищення сільськогосподарського потенціалу, просування продукції місцевих агротоваровиробників на ринки збуту;
- сприяння залучення коштів міжнародних організацій на створення і розвиток сільськогосподарських кооперативів;
- скоординована робота громади для самозабезпечення харчовими продуктами;
- забезпечення можливостей домогосподарств щодо вирощування, збирання, перероблення, зберігання продукції для задоволення потреб в харчуванні та формування місцевого продовольчого резерву, а також реалізації надлишків;
- домогосподарства трансформуються в місцеві підприємницькі ініціативи в агросфері.
VІ. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення реалізації заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади (в межах передбачених коштів), коштів юридичних та фізичних осіб, інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
Обсяг фінансування заходів Програми з бюджету Калуської міської територіальної громади затверджується щорічно міською радою за пропозиціями управління економічного розвитку міста міської ради, які подаються фінансовому управлінню міської ради.
Передбачається виділення коштів на підтримку самозабезпечення харчовими продуктами в рамках реалізації заходів Програми у загальному розмірі 880,0 тис. грн., в тому числі на 2022 рік –160,0 тис. грн., на 2023 рік –360,0 тис. грн., на 2024 рік –360,0 тис. грн.
Допускається перерозподіл коштів бюджету, передбачених на виконання Програми, по розділах в межах бюджетного року за рішенням постійної депутатської комісії міської ради з питань соціально – економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики.
VІІ. Очікувані результати виконання Програми
Реалізація Програми сприятиме збільшенню обсягів виробництва та якості продукції агропромислового комплексу громади, вирощення достатньої кількості необхідного врожаю сільськогосподарських культур, забезпечення продовольчої безпеки жителів громади, покращення показників роботи сільськогосподарських підприємств та збільшення їх кількості, у тому числі фермерських господарств, що дасть змогу забезпечити стабільні надходження до бюджету Калуської міської територіальної громади, створення додаткових робочих місць у сільській місцевості.
VIII. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координація діяльності щодо виконання заходів Програми покладається на управління економічного розвитку міста міської ради.
За результатами аналізу виконання програмних заходів з урахуванням загальної соціально-економічної ситуації та змін зовнішніх умов, що матимуть місце в ході реалізації Програми, можливе коригування заходів Програми.
Узагальнення і аналіз реалізації заходів Програми та використання коштів, що спрямовуються на забезпечення харчовими продуктами громади здійснюється щоквартально. З цією метою щоквартально до 5 числа місяця, наступного за звітним кварталом управління, відділи, структурні підрозділи виконавчого комітету, інші виконавці, відповідальні за реалізацію запланованих заходів, подають інформацію про хід виконання Програми в управління економічного розвитку міста міської ради.
ДОДАТКИ
1 | RISH-1433-заходи.docx.pdf | Переглянути |
---|