ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 610


Про роботу управління освіти
Калуської міської ради
 
Відповідно до плану роботи міської ради на друге  півріччя 2023 року,  керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи рекомендації постійної комісії з гуманітарних питань, законності та антикорупційної політики, міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
1. Інформацію про роботу управління освіти Калуської міської ради за 2022 рік взяти до відома (додається).
 
 
Міський голова                                                         Андрій НАЙДА
 

ДОВІДКА ПРО РОБОТУ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ У 2022 РОЦІ
Управління освіти є уповноваженим органом у сфері освіти Калуської міської територіальної громади, підзвітним і підконтрольним міській раді, підпорядковується виконавчому комітету міської ради та міському голові. З питань здійснення делегованих йому повноважень підконтрольний департаменту освіти та науки Івано-Франківської облдержадміністрації.
Відповідно до своїх посадових обов'язків, працівники управління освіти координують організацію освітнього процесу в закладах освіти, працюють із зверненнями громадян, готують проекти розпоряджень міського голови, рішень виконавчого комітету та міської ради, дають відповіді на вхідну документацію в межах своїх повноважень, є членами постійно діючих комісій, взаємодіють із структурними підрозділами міської ради, виконують інші завдання. Так за 2022 рік загальний документообіг по управлінню освіти становить 2509 листів. З них отримано та опрацьовано 1920, надіслано - 589листів.
Крім того спеціалістами управління освіти підготовлено:
- 16 проектів розпоряджень міського голови;
- 10 проектів рішень виконавчого комітету;
- 9 проектів рішень міської ради;
- 181 наказ з основної діяльності;
- 30 наказів із адміністративно-господарської діяльності;
- 26 наказів із особового складу;
- 125 наказів про відпустки;
-99 наказів про заохочення.
За звітний період отримано 74 звернення громадян та 5 звернень згідно Закону України "Про доступ до публічної інформації". Всі ці документи опрацьовані, заявники отримали вичерпні відповіді. Управління освіти працювало над виконанням завдань, передбачених у плані роботи на 2022 рік. Впродовж року проводилися рейди-спостереження при формуванні фактичної мережі, за відвідуванням груп у закладах дошкільної освіти, гуртків у закладах позашкільної освіти. Розуміючи всю відповідальність покладених на них завдань, фахівці управління освіти завжди активно брали участь у проведенні загальноміських заходів, виконуючи ті чи інші завдання, покладені на них Засновником.
У 2022 році завершено реалізацію міської цільової програми розвитку освіти на 2020-2022 роки, затвердженої рішенням Калуської міської ради від 20.12.2019 року №2796 зі змінами та доповненнями та розпочато фінансування заходів Програми розвитку освіти Калуської міської територіальної громади на 2023-2025 роки (рішення №1588 від 29.09.2022 «Про Програму розвитку освіти Калуської міської територіальної громади на 2023-2025 роки»). З метою створення безпечних умов в закладах освіти затверджено цільову програму забезпечення пожежної безпеки на 2022-2026 роки (рішення Калуської міської ради №858 від 20.09.2021 року).
Стратегічним завданням освітньої галузі є забезпечення функціонування та розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, підвищення якості освітніх послуг із урахуванням демографічної ситуації, відповідно до вимог суспільства, стану соціально-економічного розвитку, запитів громадян, потреб держави та територіальної громади.
Мережу закладів дошкільної освіти представлено 14 діючими установами. У 92 групах виховується 1 833 дитини. Охоплення дошкільною освітою дітей віком від 2 до 6 (7) років у ЗДО становить 80%, діти 5-річного віку-100%. Мережу для дітей із особливими освітніми потребами (із вадами мовлення – 4 групи та 1 спеціальна група) складає 5 груп (ЗДО «Ластівка»- 3, ЗДО «Червона шапочка»-2), у яких виховується 57 дітей. Функціонує 7 інклюзивних груп (по дві у ЗДО «Журавлик», «Росинка», «Калинка», одна - ЗДО «Золотий ключик»), у яких- 10 дітей. У 3 закладах загальної середньої освіти Калуської МТГ (Сівка-Калуська та Вістівська гімназії, Тужилівський ліцей) функціонують дошкільні підрозділи, у яких виховується 81 дитина. У Голинському, Ріп'янському ліцеях, Калуській філії Калуського ліцею №10, гімназіях №9 і Студінській діють групи з короткотривалим перебуванням, які охоплюють 60 дошкільнят.
        З метою задоволення освітніх потреб населення в Калуській міській територіальній громаді функціонує 21 заклад загальної середньої освіти, у яких навчається 9 050 дітей (399 кл.). Розширено мережу класів з інклюзивним навчанням: у 91 класі є 110 учнів з особливими освітніми потребами. Окрім того, у Калуському ліцеї №4 діє два класи для дітей із затримкою психічного розвитку (10 учнів). У закладах організовано 38 груп продовженого дня, які відвідує 1090 школярів. У серпні 2022 року проведено громадське обговорення зміни типу закладу із ліцею на гімназію у с. Ріп'янка.
        У чотирьох закладах позашкільної освіти (ЦНТТУМ, ЦХТДЮМ, ДЮСШ, «Кімната школяра») у 222 групах навчається й виховується 3 097 учнів.
У Калуській міській територіальній громаді успішно здійснюється кадрова політика. Освітні послуги надають 1351 педагог: 1023 в ЗЗСО (у тому числі 31 сумісник), 244-ЗДО, 84-ЗПО. Слід відзначити високий кількісно-якісний склад педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти. Із 1023 педагогів 976 (95%) мають повну вищу освіту, 623 (61 %) мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 352 старших учителів, 92- вчителі-методисти.
В освітній галузі працює 5 заслужених вчителів України, 4 заслужених тренерів та працівників фізичної культури і спорту України, 6 кандидатів наук, 5 лавреатів обласної премії імені Івана Косика, 4 лавреати обласної премії імені Мирослава Стельмаховича, 4 носії нагрудного знака «Василь Сухомлинський», 46 лавреатів премії ім. Костянтини Малицької.
До повноважень управління освіти належить створення та організація роботи атестаційної комісії ІІ рівня, якою у квітні 2022 року атестовано 149 педагогічних працівників та 13 керівних кадрів.
Важливим чинником у професійному зростанні педагога є відповідна методична робота, яка здійснюється різними формами та методами (курсова підготовка, міжкурсова форма підвищення кваліфікації, самоосвіта). Впродовж року управлінням освіти спільно з ЦПРПП організовано та проведено заходи методичного спрямування: семінари, майстеркласи, супервізії, засідання професійний спільнот, конференції тощо.
Результативною є участь освітян у фахових конкурсах педагогічної майстерності. Переможцем обласного конкурсу «Вчитель року-2022» та учасником заключного етапу є Христина Кіраль, учитель інформатики Калуського ліцею №5, лавреатами стали Оксана Розвора, учитель музичного мистецтва Калуського ліцею №1, Ірина Кулик, учитель біології цього ж закладу, Лідія Іляш, учитель інформатики Калуського ліцею імені Дмитра Бахматюка. В обласному етапі Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників закладів позашкільної освіти «Джерело творчості» Тетяна Гаврилів, керівник гуртка ЦХТДЮМ, завоювала І місце, а Наталія Перегіняк, керівник гуртка ЦНТТУМ, –ІІ місце. 4 учителів початкових класів успішно пройшли сертифікацію: Ольга Голинська (ліцей №3), Сніжана Шмигельська (ліцей №10), Галина Парцей (Пійлівський ліцей), Наталія Бобяк (гімназія №9).
У 2022 році бюджет освіти становив 390 091 752 гривень, із них у загальному фонді – 148 720 812 гривень, у бюджеті розвитку 2 465 997 гривень, субвенція – 187 942 200 гривень, інклюзія – 1 541 099 гривень.
Видаткова частина бюджету була спрямована на:
  • заробітну плату в сумі 338 204 111 гривень;
  • придбання обладнання, господарських товарів – 5 894 714 гривень;
  • придбання медикаментів – 97 216 гривень;
  • оплату послуг 8 562 914 гривень;
  • харчування – 12 999 217 гривень;
  • оплату комунальних послуг – 21 336 963 гривень;
  • відрядження – 122 548 гривень;
  • придбання предметів тривалого використання – 2 465 997 гривень;
  • стипендії міського голови, премії – 408 482  гривень.
Закладами освіти використано кошти наступним чином:
  • ЗЗСО – 281 924 411 гривень;
  • ЗДО – 80 302 057 гривень;
  • ЗПО – 13 335 668 гривень;
  • ДЮСШ – 7 570 604 гривень;
  • Установи управління освіти – 6 959 012 гривень.
Виплачено матеріальну допомогу на оздоровлення непедагогічним працівникам у сумі 298 600 грн. Як і в попередні роки, педагогічні працівники отримали надбавки й доплати, передбачені державою, міською радою, зокрема, щорічну грошову винагороду педагогічним працівникам у розмірі 30 % місячного фонду за посадовими окладами (3 млн. 638 тис. 799 гривень).
У зв'язку з військовою агресією росії та з метою належної організації освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році особливу увагу приділено облаштуванню захисних споруд, на що було виділено із місцевого бюджету 2 897 927 грн., та із обласного бюджету-1 711 155 грн. Із метою належної підготовки закладів освіти до нового навчального року та забезпечення умов роботи в осінньо-зимовий період освітні заклади використали кошти в сумі 7 377 728 грн. Поточні ремонти виконувалися в основному із залученням технічних працівників освітніх закладів, яким за складність і напруженість у роботі було виплачено премію на загальну суму 154 211 грн.
За кошти міського бюджету організовано безоплатне харчування для дітей пільгових категорій: для учнів 1-4 класів вартістю 25 грн. у день та 30 грн. для учнів 5-11 класів. Безкоштовним залишилося харчування учнів 1-2 класів (25 грн. у день). Всього використано 3 764 322 грн. з місцевого бюджету. Продовжується багаторічна співпраця з Бельгійським допомоговим комітетом «Іскра», за кошти якого харчується 200 учнів із соціально незахищених сімей (на суму 30 грн. у день). Збільшено вартість харчування в закладах дошкільної освіти: для дітей віком 2-4 років становила 42 грн., для дітей віком 4-6(7) років-54 грн. Норми харчування виконувалися на 79%. Всього витрачено 9 234 895 гривень ( 4 167 380 гривень – кошти місцевого бюджету, 5 077 515 гривень - батьківська плата).
Звітний рік був нелегким. Викликом стала вимушена міграція з окупованих територій та територій активних бойових дій. Рішенням засновника 8 ЗДО ( «Золотий ключик», «Росинка», «Ягідка», «Струмочок», «Червона шапочка», «Чебурашка», «Журавлик», «Сонечко») стали тимчасовими прихистками для дорослих та дітей, які прибували у Калуську територіальну громаду. На базі Калуського ліцею №2 з 8 березня 2022 року так і до цього часу організовано роботу соціальної їдальні для харчування ВПО. У Калуському ліцеї №6 за сприяння та кошти Бельгійського допомогового комітету «Іскра» з квітня по серпень харчувалися діти із соціально-незахищених сімей, також з квітня по липень у їдальні Калуського ліцею №7 харчувались соціально-незахищені сім’ї.
В заклади освіти з березня 2022 року прибуло на навчання близько 1 тис. школярів, в той час понад 2,5 тис. учнів Калуської громади виїхали за кордон, більшість з яких на початок навчального року повернулись. У 2022-2023 навчальному році для 588 школярів, котрі перебувають за кордоном, організовано освітній процес за індивідуальною або дистанційною формами.
Питання обліку дітей та підлітків, охоплення навчанням та забезпечення повною загальною освітою перебувало на контролі управління освіти та керівників закладів загальної середньої освіти.
Не зважаючи на складність умов отримання освітніх послуг, навчальний рік закінчили з достойними результатами.
Документи про повну загальну середню освіту отримали 420 випускників, із них 40 нагороджено медалями (28-золотими, 12-срібними). Документи про базову загальну середню освіту отримало 927 випускників 9 класів, з них 74 свідоцтва з відзнакою.
Надбанням міста стали перемоги учнів на обласному та державному рівнях в олімпіадах, конкурсах, змаганнях. 71 перемогу вибороли учні закладів загальної середньої освіти Калуської міської територіальної громади в ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад, 19 перемог у ІІ (обласному) та 2 в ІІІ (всеукраїнському) етапах конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України.
Добрі результати й у Міжнародному конкурсі з українознавства для учнів 8-11 класів (11 переможців на всеукраїнському етапі), Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді (3 переможці на обласному етапі та 1 на всеукраїнському), Міжнародному конкурсі з української мови ім. Петра Яцика (3 перемоги на обласному етапі), Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості «Об’єднаймося ж, брати мої» (2 перемоги на обласному етапі, 1 – на всеукраїнському). Здобувачі освіти стали переможцями та дипломантами обласних конкурсів солістів «Пісенний дивограй», фольклорно-етнографічних колективів, конкурсі творчості дітей та учнівської молоді «За нашу свободу» та багатьох інших.
У 2022 році замість ЗНО випускники складали Національний мультипредметний тест — блоки питань з української мови, математики й історії України, за кожен з яких можна отримати максимальних 200 балів — загалом 600 балів. Основна сесія НМТ тривала з 01 до 04 серпня 2022 року на базі Калуських ліцеїв №2 та №6, керівники яких зуміли на високому організаційному та технічному рівні провести тестування.
47 випускників ліцеїв Калуської громади отримали максимальні бали. З них із трьох предметів четверо учениць (премія в розмірі 10 000 грн.), 9 учнів набрали по 200 балів з двох предметів (премія в розмірі 6 000 грн.), 34-з одного предмету (премія в розмірі 3 000 грн.). Всім 47 випускникам закладів загальної середньої освіти, які отримали 200 балів за результатами складання мультипредметного тесту вручено премії, на що з місцевого бюджету виділено 196 000 грн.
14 учням закладів загальної середньої освіти виплачується стипендія міського голови (розмір стипендії становить 600-400 грн.). 6 стипендіатів-випускників отримали одноразову премію в розмірі 2 000 гривень. Учениця Калуського ліцею №10 Анастасія Найда стала лавреатом одноразової премії імені Дмитра Бахматюка в розмірі 5 тис.грн.
Позашкілля міста теж багате здобутками своїх вихованців. Минулий рік завершено із 422 перемогами на обласному рівні, 300 перемогами на всеукраїнському та 99 перемогами на міжнародному рівні. Найвизначнішими є досягнення Народного ансамблю народного танцю «Веселі гуцулята» (керівник Людмила Коваль), зразкового театру танцю «Фламінго» (керівник Наталія Маланчук), зразкового театру пісні «Гармонія» (керівник Віталіна Липовська) та інші. Впродовж року вихованці ДЮСШ досягли високих результатів. До національних збірних команд України включені 9 вихованців:4-відділення вільної боротьби, 5-відділення спортивного орієнтування. Як і минулого року Демчук Христина здобула золоту медаль на чемпіонаті Європи з вільної боротьби (тренер Юрій Кірілов). На всеукраїнських змаганнях та чемпіонатах здобуто: 25 – золотих, 35 - срібних та 22- бронзових медалей; на обласних змаганнях вибороли 339 медалей у різних номінаціях.
Ще одним викликом для управління освіти та освітніх закладів був організований початок нового навчального року. Враховуючи введення на території України правового режиму воєнного стану та наявну військово-політичну ситуацію з метою належної організації освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році, керуючись рекомендаціями ДСНС України щодо організації укриття розпорядженням міського голови було створено комісію для обстеження приміщень, які можуть використовуватись, як найпростіші укриття для учасників освітнього процесу. Комісією за період червень-серпень здійснено об’їзди закладів освіти та підготовлено акти оцінки об’єкта. Було проведено значну злагоджену роботу і як результат розпочато навчальний рік в основному за очною формою, і тільки 7 закладів-за змішаною формою навчання.
Масовані атаки на об’єкти критичної інфраструктури, здійснені ворогом з початку жовтня, спричинили неймовірний тиск на всіх учасників освітнього процесу. Відсутність електропостачання унеможливлювало нормальне проведення навчання навіть у дистанційній формі. Для організації освітнього процесу заклади освіти змушені змінювати режим роботи, застосовувати поєднання очної і дистанційної форм навчання. Та навіть у разі присутності учнів та педагогів у школі через постійні відключення електрики не було можливості використовувати технічні засоби навчання, мати доступ до інтернету, тощо. Все це негативно впливало на якість освітнього процесу та вимагало злагодженої співпраці між управлінням освіти та закладами освіти.
З метою виховання свідомої особистості, громадянина-патріота, що дбатиме за майбутнє країни, важливою є організація виховної роботи в управлінні освіти і в закладах освіти. У зв’язку із військовою агресією 24 лютого 2022 року та запровадженням воєнного стану значна частина заходів з виховної роботи ЗЗСО та ЗПО проводились в онлайн-форматі, а саме: відео уроки мужності, онлайн-естафети, зорганізовано патріотичні звернення, відеоролики тощо, які було розміщено на офіційних веб-сайтах закладів освіти, управління освіти, сторінках соціальних мереж. З метою допомоги ЗСУ з ініціативи управління освіти разом із освітніми закладами проведено три загальноміські благодійні ярмарки, де було зібрано майже 700 тис. грн. За виручені кошти було придбано автомобілі, тепловізори, далекоміри, біноклі, квадрокоптери, ноутбуки, медикаменти, термобілизну, продукти харчування, засоби гігієни тощо. Окрім того, впродовж року благодійні ярмарки організовувались і проводились в закладах освіти, де активними учасниками були учні, працівники та батьки.
Консультанти ЦПРПП на базі Калуського ліцею №7 організували навчання з культури спілкування українською мовою «Комунікуймо без проблем», які відвідували майже 50 ВПО. Активним учасникам курсу було видано сертифікат про навчання. З ініціативи практичного психолога ЦПРПП Іванни Гриців продовжувалась співпраця Калуської міської територіальної громади та громадської організації «Ла Страда-Україна», в рамках якої впроваджували проєкт «Розбудова спроможності об’єднаних територіальних громад в Україні щодо запобігання та протидії домашньому насильству» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. На основі досвіду реалізації проєкту розроблено онлайн-курс «Запобігання та протидія домашньому насильству: механізм впровадження в територіальних громадах». Також за сприяння дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ та ГО «Ла Страда-Україна» реалізовано проєкт «AdoKit: соціо-емоційна підтримка підлітків в Україні». Починаючи з травня 2022 року відбувались фасилітовані кола, учасниками яких були учні закладів освіти Калуської міської територіальної громади, звертаючи особливу увагу на покращення психо-емоційного стану. Окрім того, з метою підтримки дітей у складний час у рамках проєкту «Розвиток систем попередження та реагування на насильство в закладах освіти і підвищення стійкості підлітків», який впроваджується Дитячим фондом ООН UNICEF Ukraine та ГО «Ла Страда-Україна», проводились навчання для педагогічних працівників (фасилітаторок) щодо надання соціо-емоційної підтримки підліткам під час війни в Україні. Організовано навчання з п’ятьма групами педагогів, під час якого більше 100 фахівчинь удосконалювали свої професійні уміння. Учасниці тренінгів отримали сертифікати про проходження навчання та право фасилітувати кола підтримки для підлітків. Також позитивний результат дала участь у проекті «Ті, що йдуть поруч з тобою!» за підтримки ГО «Ла Страда-Україна», метою якого було покращити психоемоційний стан, знизити рівень переживань, тривоги, агресії, відновити природні потреби, активізувати цілющі сили психіки жінок та дівчат. У рамках міні-проєкту проводилися заняття в двох групах (окремо з групою жінок та з групою дівчат), всього було залучено 22 особи.
Упродовж чотирьох років Калуська початкова школа №11 (одна із 100 шкіл України та 4 в області) була учасником Всеукраїнського пілотного проекту із впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти та відповідно до нової моделі програми. Уже другий рік із 01 вересня 2021 року участь у пілотному проекті продовжено на базі Калуського ліцею №10.
У відповідності до Закону України «Про освіту» 21 заклад загальної середньої освіти та 13 закладів дошкільної освіти отримали ліцензії на впровадження освітньої діяльності на рівні повної загальної середньої та дошкільної освіти.
Підбиваючи підсумки роботи за 2022 рік хочу зазначити, що управління освіти і надалі буде працювати над реалізацією проблеми «Створення у закладах освіти безпечних умов для реалізації творчого потенціалу педагога та вихованця, виховання самодостатньої конкурентоспроможної особистості».