Керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», беручи до уваги службову записку управління економічного розвитку міста Калуської міської ради та враховуючи рекомендації пос-тійних комісій міської ради з питань соціально-економічного розвитку, бю-джету та інвестиційної політики та з питань власності, житлово – комунального господарства та екологій, міська рада
ВИРІШИЛА:
1.Затвердити Політику розвитку малого та середнього бізнесу в Калуській міській територіальній громаді на 2024-2030 роки, що додається.
2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови Богдана Білецького.
Міський голова Андрій НАЙДА
рішення міської ради
___________ № _____
Секретар міської ради
Віктор ГІЛЬТАЙЧУК
розвитку малого та середнього бізнесу в
Калуській міській територіальній
громаді на 2024-2030 роки
Перелік скорочень
- Опис проблеми, її масштаб і гострота
- Оцінка ефективності існуючої політики
- Стейкхолдери політики розвитку МСБ Калуської МТГ
- Варіанти вирішення проблеми
- Прогноз впливу
- Показники результативності політики
- Фінансування
Використані джерела
МСБ - малий та середній бізнес
МСП - малі та середні підприємства
МТГ - міська територіальна громада
ОМС - органи місцевого самоврядування
ОДА - обласна державна адміністрація
РДА - районна державна адміністрація
Калуська міська територіальна громада - найбільша промислова громада Івано-Франківської області, яка при частці населення 6,6% дає 26,5% обласного показника обсягу реалізації промислової продукції, товарів та послуг.
Станом на 2019 рік в Калуській громаді налічувалося 2918 фізичних осіб підприємців, 497 представників малого бізнесу та 40 - середнього. А у 2023 році - вже 3368 фізичних осіб підприємців, статистичні дані про малий та середній бізнес у 2022-2023 роках недоступні у зв’язку із військовим станом. Протягом 2022-2023 рр із зони бойових дій у громаду релокувалося 28 суб’єктів підприємницької діяльності.
Малий бізнес складає незначну частку в загальному обсязі реалізації продукції (товарів, послуг) громади, так за 2019 рік обсяги реалізації склав 2 720,8 млн грн або 14,1%. Однак МСБ сплачує левову частку податкових надходжень громади: 2019 рік - 277,8 млн грн (67.4%), 2020 рік - 293,1 млн грн (66.9%) і кількість малого бізнесу постійно зростає.
За результатами проведеного влітку 2023 року опитування представники МСП Калуської МТГ так оцінили завантаженість власних підприємств:
- 35,3% представників бізнесу, які взяли участь в опитуванні стверджують, що їхні компанії завантажені замовленнями 50-60%
- 29,4% - завантажені на 70-80%
- 23,5% - завантажені на 30-40%
- 11,8% - завантажені менш, як на 30%.
- 35,3% представників бізнесу, які взяли участь в опитуванні стверджують, що їхній дохід відносно аналогічного періоду попереднього року зріс понад 100%
- 17,6% - дохід зменшився до 50-60% відносно аналогічного періоду попереднього року
- 17,6% - дохід впав нижче 30% відносно аналогічного періоду попереднього року
- 11,8% - дохід на рівні аналогічного періоду попереднього року
- 11,8% - дохід впав до 30-40% відносно аналогічного періоду попереднього року
- 5,9% - дохід знизився до 70-80% відносно аналогічного періоду попереднього року.
- 64,7% бізнесу, який взяв участь в опитуванні зазначили, що відчувають нестачу фінансових ресурсів на окремі потреби
- 17,6% - мають гостру необхідність у доступних фінансових ресурсах
- 17,6% - вистачає наявних ресурсів.
- 35,3% - хочуть збільшити обсяг експорту
- 35,3% - розглядають можливості почати експортувати
- 29,4% - не планують експортувати.
- 64,7% опитаних представників бізнесу відчувають нестачу спеціалістів уже зараз
- 11,8% - очікують таку нестачу в майбутньому
- лише 23,5% відзначили, що не відчувають кадрового голоду.
Станом на день написання цього документу в Калуській МТГ прийнято програму підтримки МСП громади. Даний документ визначає заходи та їхнє фінансування на підтримку МСП громади, що є усталеною практикою українських органів місцевого самоврядування. У 2021 році Калуська міська рада прийняла Стратегію розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки, в якій пріоритетом 5. “Економіка, яка працює для людей” передбачено політику 5.3. “Розвиток малого та середнього бізнесу”.
Не застосування системного підходу при виконанні стратегії несе загрозу менш ефективного використання ресурсів при виконанні стратегії громади або ж і невиконання окремих стратегічних цілей через неповне залучення можливостей стейкхолдерів. А саме:
- неповне чи несвоєчасне врахування потреб бенефіціарів політики - малого та середнього бізнесу Калуської МТГ;
- не врахування потреб розвитку МСП Калуської МТГ при формуванні програм підтримки МСП Калуського району та Івано-Франківської області;
- відставання у конкуренції поміж інших громад у створенні нових, високооплачуваних робочих місць;
- зменшення диверсифікації наповнення бюджету громади податками від бізнесів різного розміру.
Малий та середній бізнес Калуської міської територіальної громади, який здійснює економічну діяльність та сплачує податки на території громади, зацікавлений у легкості ведення бізнесу, прогнозованості правил, доступ до інформації про комунальне майно та землі.
Населення Калуської МТГ - мешканці працездатного віку, діти шкільного і дошкільного віку.
Калуська міська рада - на базовому (місцевому) рівні приймає рішення щодо підтримки МСБ, приймає і фінансує програму підтримки МСП громади.
На субрегіональному рівні:
- Калуська районна рада, яка може приймати та фінансувати районні стратегію розвитку та програму розвитку МСП. На даний час окрему районну стратегію/програму розвитку МСП не прийнято, проте діє регіональна програми розвитку МСП в Івано-Франківській області.
- Калуська районна державна адміністрація, яка виконує субрегіональні, регіональні та загальнодержавні стратегії та програми.
- Івано-Франківська обласна рада. Рішенням Івано-Франківської обласної ради №1381-34/2020 від 21.02.2020 прийнято Стратегію розвитку Івано-Франківської області на 2021-2027 роки, керуючись якою приймаються регіональні програми розвитку МСП, серед виконавців яких Калуська РДА та Івано-Франківська ОДА.
- Івано-Франківська обласна державна адміністрація, яка виконує регіональні та загальнодержавні стратегії та програми.
- Дія.Бізнес, національний проєкт із розвитку підприємництва та експорту, який виступає маркетплейсом освітніх, консультаційних та фінансових послуг для МСП.
- Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (Мінінфраструктури), яке з посеред іншого, забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах транспорту, будівництва, містобудування, просторового планування територій та архітектури, а також у сфері з відновлення регіонів, територій та інфраструктури, що постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
- Міністерство економіки України, стратегічним планом якого на 2022 – 2024 роки визначено місію та цілі міністерства на забезпечення стійкого економічного зростання.
- Державна митна служба України, серед основних завдань якої є створення сприятливих умов для розвитку зовнішньоекономічної діяльності, збереження належного балансу між митним контролем і спрощенням законної торгівлі.
- Державна податкова служба України, яка здійснює реалізацію державної податкової політики та вносить на розгляд Міністра фінансів пропозиції щодо забезпечення формування державної податкової політики.
- Верховна Рада України - єдиний органом законодавчої влади в Україні.
На місцевому не державному рівні впливовими стейкхолдерами є Рада підприємців при Виконавчому комітеті Калуської міської ради, Громадська організація “Альтернатива”, Громадська організація “УФРА”, а на регіональному: Громадська спілка “Прикарпатський промисловий кластер”, Івано-Франківська торгово-промислова палата, Івано-Франківське регіональне відділення Асоціації міст України, Західноукраїнський офіс Європейської Бізнес Асоціації.
4. Варіанти вирішення проблеми
4.1. Продовжити усталену практику і не розробляти політику розвитку малого та середнього бізнесу в Калуській міській територіальній громаді, керуватися стратегічними програмними цілями стратегії громади при прийнятті і виконання програми підтримки МСП громади. Цей варіант рішення не передбачає системного підходу і несе загрозу менш ефективного використання ресурсів при виконанні стратегії громади або ж і невиконання окремих стратегічних цілей.
4.2. Прийняття політики розвитку МСБ в Калуській МТГ визначить принципи і процедури, які будуть застосовувати при прийнятті рішень щодо включення тих чи інших заходів до програм підтримки МСП громади на виконання стратегії розвитку громади. Зважаючи на невеликий об’єм фінансування місцевої та регіональної програм підтримки МСП, прийняття політики розвитку МСП громади дозволить ефективно сконцентрувати обмежені ресурси для досягнення довгострокових цілей Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки, а також створить передумови для залучення зовнішніх ресурсів від регіональних та національних програм підтримки МСП, міжнародних організацій.
Пропонується використовувати наступні інструменти підтримки МСП:
- Розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури, водопостачання та водовідведення, створення індустріальних парків, що створить умови для використання промислового потенціалу громади.
- Використання механізмів двостороннього діалогу з громадськістю та представниками МСП щоб отримувати їхні відгуки, ініціативи та пропозиції щодо розвитку МСП в громаді (громадські ради, круглі столи, сніданки з бізнесом, форуми).
- Участь в регіональних та загальнодержавних програмах розвитку МСП, які приймаються Калуською районною та Івано-Франківською обласними радами, Міністерством економіки України, національним проєктом із розвитку підприємництва та експорту Дія.Бізнес з метою отримання фінансової та консультативної підтримки.
- Адвокація прийняття змін до регіональних та загальнодержавних програм розвитку МСП задля врахування потреб та можливостей розвитку МСП громади через залучення громадських об'єднань, спілок, агенцій регіонального розвитку, депутатів Калуської районної ради, Івано-Франківської обласної ради, Верховної Ради України, участь у громадських радах при регіональних та центральних органах влади, враховуючи індустріальну специфіку громади.
- Участь у міжнародних грантових та розвиткових програмах, які фокусуються на розвитку МСП в сільських регіонах шляхом призначення посадових осіб міської ради, відповідальних за ведення грантової діяльності.
- Розвиток освітніх послуг спрямованих на розвиток підприємницьких навичок та фінансової грамотності (дошкільна, шкільна, позашкільна та професійна освіта), що створить додаткові стимули для зменшення відтоку кадрів та розвитку трудового потенціалу громади.
- Пряма підтримка інноваційних проєктів через створення спеціальних фінансово-кредитних установ або фондів, платформ, які фокусуються на розвитку промислових регіонів.
- Запровадження системи моніторингу, оцінки результатів та звітності впровадження Стратегії розвитку громади, що дозволить своєчасно виявляти успіхи і недоліки, реагувати на зміни та оптимізовувати діяльність шляхом прийняття відповідного положення, яке встановлює основні принципи, правила, процедури і вимоги до здійснення моніторингу реалізації Стратегії розвитку громади. Створити Комітет з управління впровадженням Стратегії.
5 . Прогноз впливу
В умовах збройної агресії росії, майбутнього повоєнного відновлення та на шляху інтеграції України до Європейського Союзу, а саме в частині лібералізації торгівлі (Регламент (ЄС) 2022/870 Європейського Парламенту та Ради від 30 травня 2022 року, Регламент (ЄС) 2023/1077 Європейського Парламенту та Ради від 31 травня 2023 року) Калуська громада отримала одне з ключових значень в структурі економіки України як громада, яка не тільки знаходиться в 150-200 км від кордонів до країн, що входять до Євросоюзу (Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина), але й єдина в західному регіоні має більше ніж 1400 га промислової зони, де буде логістично, економічно зручно та безпечно розміщувати українські виробництва націлені на експорт або міждержавну виробничу та логістичну кооперацію.
Очікується, що за 7 років реалізації даної політики здійснюватиметься ефективне використання обмежених ресурсів для досягнення цілей Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки, а саме буде досягнутого такого впливу:
- Калуська МТГ стане індустріальною столицею заходу України;
- буде забезпечено належний рівень добробуту і самореалізації мешканців громади;
- через постійну підтримку розвитку підприємництва, впровадження інновацій та принципів циркулярної економіки, відбуватиметься стале економічне зростання в громаді;
- буде створено не менше 5 тисяч нових робочих місць;
- частка малого і середнього бізнесу у номінальному ВРП громади зросте до 35%;
- номінальний ВРП на душу населення досягне 17 тис. доларів США.
6. Показники результативності політики
Вимірними показниками результатів впровадження Політики розвитку малого та середнього бізнесу в Калуській міській територіальній громаді є досягнення наступних цілей Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки:
Пріоритет 5. Економіка, яка працює для людей
Політика 5.3. Розвиток малого та середнього бізнесу
5.3.1. Запровадити щоквартальний збір даних щодо проблем малого і середнього бізнесу та прийняття управлінських рішень з урахуванням зібраної інформації.
5.3.2. Частка малого і середнього бізнесу у номінальному ВРП громади не нижче 35%
5.3.3. Узгоджувати стратегії та програми розвитку малого та середнього бізнесу на державному, регіональному та місцевому рівні з дотриманням гендерної рівності
5.3.4. Розвивати креативне підприємництво
5.3.5. Розвивати підприємництво ветеранів АТО і війни
5.3.6. Сприяти відкриттю приватного закладу надання соціальних послуг
5.3.7. Розвивати шкільне соціальне підприємництво
5.3.8. Виховувати фінансову грамотність дітей та молоді
5.3.9. Запровадити в бюджеті участі стимулювання інноваційності проєктів
5.3.10. Створити місцеву платформу краудфандингу
7. Фінансування
Фінансування впровадження заходів Політики розвитку малого та середнього бізнесу в Калуській міській територіальній громаді може здійснюватися за рахунок:
- місцевого бюджету
- обласного бюджету
- державного бюджету
- бюджети інших громад (співфінансування спільних проєктів)
- грантових коштів і програм міжнародної співпраці
- серед фінансово-кредитних установ, доступне фінансування в сучасних умовах можуть надавати державні банки Приватбанк, Ощадбанк, Укргазбанк
- на міжнародному рівні варто відзначити грантові та розвиткові програми, що реалізуються GIZ, ЄБРР, ПРООН, EU4BUSINESS, USAID, Horizon Europe та проводити моніторинг відкриття нових
- інвестиції місцевого бізнесу.
Завдання операційної цілі 1.1. Стимулювання розвитку інноваційних видів економічної діяльності, залучення інвестицій:
1.1.1.Розвиток інноваційної складової видів економічної діяльності зі значним потенціалом (у сфері деревообробки, хімічної промисловості, агропромислового комплексу та креативних індустрій, тощо).
1.1.2. Підготовка та супровід інвестиційних проектів (створення індустріальних, технологічних парків).
1.1.3.Підвищення інвестиційної привабливості та міжнародна промоція регіону.
1.1.4. Розвиток малого і середнього підприємництва в т.ч. ініціатив людей з інвалідністю та молоді (кластери, науково-технологічні парки, мережі, хаби та інші)
Завдання операційної цілі 1.4. Стимулювання економічного розвитку громад, сільських та гірських територій:
1.4.1.Розвиток фермерських господарств та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, виробництва органічної сільськогосподарської продукції
1.4.2. Розвиток та технологічне переоснащення підприємств сільськогосподарського виробництва, створення інфраструктури для зберігання, сортування та переробки сільгосппродукції
1.4.4. Підвищення фінансової спроможності громад в т.ч. через розвиток малого бізнесу.
Додаток 2. Дотичні до цієї політики цілі та пріоритети Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки
Пріоритет 3. Розумна громада (Цифровий порядок денний)
Політика 3.1. Ефективне управління
3.1.7. Розробити і прийняти Положення про відкриті дані Калуської міської ради
3.1.8. Розмістити на сайті міської ради Дорожню карту дозволів (виключний перелік дозволів)
3.1.9. Здійснювати планування територій за кластерним підходом
3.1.10. Затвердити генеральні плани населених пунктів громади
3.1.18. Створити реєстр с/г земель з вказанням агрохімічного паспорту земельної ділянки, які виносяться на аукціон на право оренди
Пріоритет 4. Освічена та здорова громада
Політика 4.1. Освіта
4.1.4. Налагодити співпрацю між освітніми закладами громади та бізнесом для підготовки кадрів та проведення практичного навчання для забезпечення місцевого бізнесу. Збільшити кількість здобувачів професійно-технічної освіти з дотриманням гендерної рівності
4.1.5. Налагодити співпрацю із вищими освітніми закладами для підготовки кадрів з дотриманням гендерної рівності та проведення практичного навчання для забезпечення місцевого бізнесу
4.1.7. Перепрофілювати центр науково-технічної творчості дітей в центр інноваційних технологій та робототехніки
4.1.9. Сприяти відкриттю приватного закладу дошкільної освіти
4.1.12. Сприяти відкриттю приватної школи
Пріоритет 5. Економіка, яка працює для людей
Політика 5.1. Залучення інвестицій
5.1.1. Створити дорожню карту для інвестора щодо залучення зовнішніх і внутрішніх інвестицій
5.1.4. Розробити план заходів з промоції інвестиційної привабливості Калуської громади
5.1.5. Збудувати і відкрити сучасну регіональну агенцію з розвитку бізнесу
5.1.6. Здійснювати узгодження мережевої роботи існуючих організацій підтримки бізнесу
5.1.11. Підготувати не менше 10-ти інвестиційно привабливих земельних ділянок для подальших їх передачі в оренду чи продажу
5.1.12. Створити індустріальний парк
Політика 5.2. Підвищення рівня зайнятості населення
5.2.2. Забезпечити проходження мешканцями громади курсу з підвищення рівня економічної і фінансової грамотності з дотриманням гендерної рівності, тис. осіб
5.2.3. Сприяти створенню сільськогосподарських кооперативів
5.2.4. Запровадити навчання сільських мешканців підприємництву (як відкрити бізнес, молочні ферми, тощо)
Додаток 3. Ключові положення Національної економічної стратегії на період до 2030 року
Економічна візія
Україна — вiльнa кpaïнa, в якій проживають громадяни з високим piвнeм дoбpoбyтy, тa ефективна cepвіcна цифpoва дepжaва, щo є нaдiйним eкoнoмiчним пapтнepoм y cвiтi та прикладом розвитку для всіх країн Східного партнерства.
Україна — нaйпpивaбливiшa кpaïнa eкoнoмiчниx мoжливocтeй для iнвecтицiй, iннoвaцiй, вeдeння бiзнecy; нaйкpaщe мicцe для peaлiзaцiï твopчoгo пoтeнцiaлy, втiлeння iдeй i влacнoгo poзвиткy.
Очікуваним результатом виконання Стратегії є визначення та суспільна підтримка стратегічного курсу держави в економічній сфері, послідовна реалізація якого дасть змогу:
- cфopмyвaти кoнкypeнтocпpoмoжнi yмoви для бiзнecy тa iнвecтицiй i вiднoвити дoвipy дo дepжaви;
- стати конкурентоспроможною на міжнародному pинкy;
- стимулювати poзвитoк iнновацiй i мoдepнiзaцiю ceктopiв eкoнoмiки для зaбeзпeчeння ïx кoнкypeнтocпpoмoжнocтi нa мiжнapoднoмy pинкy;
- забезпечити розвиток людського потенціалу і виграти конкуренцію за таланти;
- забезпечити рівні права та можливості жінок і чоловіків у всіх сферах життя суспільства.
- зростання реального ВВП не менше ніж у два рази;
- зростання ВВП на душу населення не менше ніж до 10 тис. доларів США;
- зростання продуктивності праці нe мeншe ніж в 1,7 раза;
- збільшення чистого притоку прямих іноземних інвестицій не менше ніж до 15 млрд. доларів США на рік починаючи з 2025 року;
- зростання обсягів експорту до 150 млрд. доларів США;
- зниження рівня безробіття (за методологією МОП) до 6 відсотків;
- зменшення показника гендерного розриву в оплаті праці до 10 відсотків.
Використані джерела
- Закон України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні"
- Закон України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні"
- Стратегія розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022 - 2030 роки https://kalushcity.gov.ua/news/strategiyi-rozvitku-kaluskoyi-miskoyi-teritorialnoyi-gromadi-na-2022-2030-roki
- Регіональна цільова програма розвитку малого та середнього підприємництва в Івано-Франківській області на 2022-2023 роки https://www.if.gov.ua/storage/app/sites/24/documentu-2021/programa-msp-2022-2023-n.pdf
- Стратегія розвитку Івано-Франківської області на 2021-2027 роки https://www.if.gov.ua/strategiya-rozvitku-ivano-frankivskoyi-oblasti
- Стратегічний план діяльності Міністерства економіки України на 2022-2024 роки https://www.me.gov.ua/Documents/Download?id=1abfbdf7-3b2d-49db-b388-12ad8815d505
- Національна економічна стратегія на період до 2030 року https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179
- Аналіз результатів опитування представників бізнесу Калуської міської територіальної громади (2023 рік) https://drive.google.com/file/d/19gSHWV41hn1PYA38T_tKdvKsNdvrsLWP/view?usp=sharing