ОПИС ДОКУМЕНТУ

Дата:

27.09.2017

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 63
Про звернення Калуської міської ради щодо державного контролю


63.   РІШЕННЯ
Про звернення Калуської міської ради щодо державного контролю    
 Розглянувши звернення депутата міської ради Ходака Т.В., враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради питань  законності, депутатської діяльності та антикорупційної політики, відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”,   міська рада        ВИРІШИЛА:
 1. Схвалити та направити звернення Калуської міської ради до Голови Верховної Ради України, голови комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, народних депутатів України, Прем’єр міністра України Володимира Гройсмана  щодо державного контролю  (звернення додається).
2.  Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря міської ради Романа Боднарчука.
Міський голова                                                                 Ігор Матвійчук
             
 
Голові Верховної ради України
Андрію Парубію
Голові комітету  з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
Сергію Власенку
Народним депутатам України
Прем’єр міністру України
Володимиру Гройсману
 
Ми, депутати Калуської міської ради від імені громади  міста Калуша звертаємось до Вас з метою захистити гарантоване Конституцією України право територіальної громади на самоврядування та запобігти встановленню абсолютної влади голів держадміністрацій на місцях.
Вже більше двох років в нашій державі оголошена та триває реформа децентралізації поряд з реформою об’єднання територіальних громад. Успішні результати вказаних реформ беззаперечно продемонстрували їх ефективність та, перш за все, реальну відповідність потребам територіальних громад. Адже, тривале знищення територіальних громад в Україні, що відбувалось протягом всіх років незалежності, поставило під загрозу банкрутства в цілому нашу державу.
Визнаючи, що сильні громади є показником сильної держави, влада в той же час в останній рік суттєво зменшила темп реформи децентралізації, а запропонований урядом законопроект щодо державного контролю за рішеннями органів місцевого самоврядування взагалі поставив під сумнів продовження реформи як такої, оскільки  зміст законопроекту передбачає повну«централізацію» влади на місцях у руках голів держадміністрацій.
Прийняття вказаного законопроекту перетворює реальну фінансову самоврядність та інші досягнення децентралізації на декларативні, тобто зведені нанівець у разі отримання місцевими держадміністраціями права безконтрольно зупиняти будь-які рішень місцевих рад. Встановлення державного контролю за рішеннями органів місцевого самоврядування у пропонований урядом спосіб спричинить блокування місцевих реформ та  підпорядкування проведення таких реформ волі державних чиновників, а не інтересам громади в особі її представників у місцевих радах.
          Окрім самої мети втручання в діяльність органів місцевого самоврядування, що суперечить цілям децентралізації та самостійності територіальних громад, очевидною є недосконалість законопроекту і в інших аспектах, зокрема:
  • Місцеві державні адміністрації не володіють ні фаховими, ні кадровими ресурсами для виконання непропорційно широких контрольних функцій у різних сферах. При цьому, законодавчо не передбачено жодної відповідальності за нанесення збитків місцевому самоврядуванню неправомірним зупиненням рішень, отже державна влада прогнозовано зловживатиме правом на зупинення прогресивних рішень;
  • Передбачена можливість зупинити навіть наказ департаменту чи управління, а не  лише рішення місцевої ради чи виконкому, що несе загрозу цілком «паралізувати» роботу відповідних органів місцевого самоврядування;
  • Пропонований спосіб контролю не містить альтернативи та можливості внесення зауважень на рішення органів місцевого самоврядування, з тим, щоб надати можливість місцевим радам виправити недоліки. Таким чином, інструмент не спрямований на ефективну взаємодію державної влади та місцевого самоврядування та забезпечення законності рішень, а лише на посилення впливу державної адміністрації на орган місцевого самоврядування.
Місцеве самоврядування – не лише право, а й реальна здатність територіальних громад без зовнішнього впливу вирішувати локальні справи. Така здатність буде суттєво обмежена зупиненням з боку місцевих державних адміністрацій «невигідних» окремим урядникам рішень. Адже, навіть у випадку, якщо суд не знайде достатніх підстав для визнання правового акту незаконним, діяти рішення не буде упродовж усього часу судового розгляду, який може тривати достатньо довго.
Таким чином, прийняття вказаного законопроекту не лише зупиняє реформу децентралізації, а руйнує самостійність місцевого самоврядування, підпорядковуючи його керівникам держадміністрацій.
Враховуючи вищесказане та з метою гарантування конституційного права територіальної громади на самоврядування,
ПРОСИМО
 
  1. Не допустити розгляду та прийняття законопроекту «Про здійснення державного контролю за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України» у пропонованій урядом редакції.
  2. Забезпечити підготовку та публічне обговорення нової редакції законопроекту із залученням асоціацій органів місцевого самоврядування, експертів з місцевого самоврядування, науковців  та безпосередньо представників місцевих рад.
Прийнято на тридцять першій сесії Калуської міської ради 28.09.2017 р.