ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 594

                                             
 
 
Відповідно до Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», керуючись п.22 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою реалізації у громаді державної політики розвитку малого і середнього підприємництва, та враховуючи рекомендації постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики, міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
 
1. Затвердити Програму розвитку підприємництва на 2025-2027 роки (далі – Програма)(додається).
 
        2. Визначити головним виконавцем і розпорядником коштів Програми розвитку підприємництва на 2025 - 2027 роки управління економічного розвитку міста Калуської міської ради (Юрій Соколовський).
       
        3. Фінансування заходів Програми здійснювати за рахунок коштів  бюджету Калуської міської територіальної громади.
 
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника  міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради                  Богдана Білецького.
 
 
Міський  голова                                                                       Андрій НАЙДА
 

ЗАТВЕРДЖЕНО:
                                                                               рішення міської ради
                                                                                   ___________№_________
                                                                              
                                                                                        Секретар міської ради
 
___________ Віктор ГІЛЬТАЙЧУК
 
 
 
 
Програма
розвитку підприємництва
на 2025- 2027 роки
 
 
 
 
 
 
 
Замовник  Програми                         СОКОЛОВСЬКИЙ Ю.В._________________
                                         (підпис)
 
 
Керівник  Програми                         БІЛЕЦЬКИЙ Б.І.         ___________________
                                   (підпис)
 
 
ПОГОДЖЕНО
Управління економічного розвитку
міста   Калуської міської ради           ______________   СОКОЛОВСЬКИЙ Ю. В.
 
Фінансове управління 
Калуської міської ради                             ______________ ПОТАШНИК  Л.В.
 
Юрист                                                        ______________
 
 
 
 
Паспорт Програми
  • Паспорт Програми розвитку підприємництва на 2025-2027 роки
 
1. Ініціатор розроблення 
програми (замовник)
Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради
2. Розробник програми:    Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради
3. Співрозробники програми:    Структурні підрозділи міської ради, Калуська міськрайонна філія Івано - Франківського обласного центру зайнятості, Рада підприємців при виконавчому комітет Калуської міської ради
4. Відповідальний виконавець
 програми:                                   
Управління економічного розвитку міста міської ради
5. Учасники програми:                Структурні підрозділи міської ради, Калуська філія Івано - Франківського обласного центру зайнятості, Рада підприємців при виконавчому комітет Калуської міської ради
6. Мета Програми: Забезпечення підтримки малого та середнього підприємництва в умовах воєнного стану, стимулювання його розвитку, створення сприятливого бізнес середовища шляхом консолідації зусиль місцевих органів влади, суб’єктів підприємницької діяльності, громадських організацій, об’єднань підприємців тощо задля покращення розвитку малого та середнього підприємництва.
7. Термін реалізації Програми  2025 – 2027 роки
8. Етапи фінансування програми:  2025 рік, 2026 рік, 2027 рік
9. Обсяги фінансування Програми (тис. грн) – 1030,00
Роки  
Всього,
тис. грн.
в т.ч. за джерелами фінансування, тис. грн.
обласний
бюджет
бюджет Калуської міської територіальної громади інші джерела
2025-2027 рр. 1030,0 - 1030,0 -
в т.ч.        
2025 310,0 - 310,0 -
2026 360,0 - 360,0 -
2027 360,0 - 360,0 -
10. Виконання заходів  Програми сприятиме збільшенню:
– частки реалізованої продукції (робіт, послуг) малими та середніми підприємствами в загальному обсязі реалізації продукції (товарів, послуг) підприємств;
– кількості створених робочих місць з відповідним збільшенням кількості  зайнятих працівників на малих та середніх підприємствах;
– кількості малих та середніх підприємств;
– частки надходжень до бюджетів усіх рівнів від діяльності малого та середнього підприємництва.
Показники 2023
факт
2024  очікуване 2025-2027 прогноз
Кількість зареєстрованих фермерських господарств, одиниць 23 23 25
Кількість зареєстрованих товариств з обмеженою відповідальністю, одиниць 714 720 725
Кількість приватних підприємств, одиниць 308 315 315
Кількість об’єктів інфраструктури підтримки підприємництва (одиниць):      
- кредитні спілки 2 2 3
- технопарки (індустріальні парки) 2 2 4
  • банківські установи
6 7 7
 
11. Термін проведення звітності - щоквартально
 
 
 
 
Замовник  Програми                         СОКОЛОВСЬКИЙ Ю.В.   _______________
                                                                                                                        (підпис)
 
 
Керівник  Програми                                 БІЛЕЦЬКИЙ Б.І. ___________________
                                                  (підпис)
 
 
І. Стан та аналіз розвитку підприємництва
 
Розвиток малого та середнього підприємництва є одним із стратегічних напрямів забезпечення сталого економічного розвитку громади. Розвиток малого бізнесу призводить до створення додаткових робочих місць, самозайнятості населення та наповнення бюджетів усіх рівнів.
Станом на 1 липня 2023 року в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) по Калуській міській територіальній громаді налічувалась 1821 юридична особа та 90 суб’єктів економіки без статусу юридичної особи.
Найпоширенішими організаційно-правовими формами госпо­дарювання суб’єктів економіки по Калуській міській територіальній громаді серед юридичних осіб були товариства з обмеженою відповідальністю – 714 (39,2% від загальної кількості юридичних осіб), приватні підприємства – 308 (16,9%), фермерські господарства – 23 (1,3%).
 

Станом на 01.01.2024 року на території Калуської міської територіальної громади функціонувало 1049 підприємств роздрібної торгівлі та 99 закладів ресторанного господарства, 5 ринків, 1 критий торговий ряд, 1 критий торговий майданчик, 1 торгова площадка, 15 авто- та газозаправних станцій та 55 аптеки.
У місті успішно функціонують об’єкти мережевої торгівлі: «АТБ», «Сільпо», «Дивоцін», «ЕКО», «Фокстрот», «Комфі», «Watsons», «Галя-Балувана», «Копійочка», «Prostor», «АВРОРА», «SPAR», «Torba», «OSA» та інші.
 
Станом на 01.01.2024 року працювало 455 підприємств побутового обслуговування населення.
З метою створення рівних можливостей для суб’єктів підприємницької діяльності, впорядкування розміщення пересувних тимчасових споруд було проведено комерційні конкурси на право оренди окремих конструктивних елементів благоустрою міста для розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Калуші. Так, 24 травня 2023 року відбувся комерційний конкурс, об’єктом конкурсу є право оренди окремих конструктивних елементів благоустрою громади для надання дитячих розважальних послуг, зокрема, атракціону «Дитячий потяг» на пл. Героїв неподалік магазину «Рукавичка».
 В громаді функціонує система заходів інформаційно-консультаційної та освітньої підготовки, метою якої є мотивація безробітних до відкриття власної справи.
З метою створення комфортних умов для платників податків у Калуському управлінні ГУ ДПС в Івано – Франківській області діє центр обслуговування платників податків. Протягом звітного періоду ГУ ДПС України в Івано-Франківській області організовано та проведено 70 заходів (семінари, зустрічі, круглі столи)  для суб’єктів господарської діяльності щодо легалізації трудових відносин та відповідальності за порушення трудового законодавства, щодо застосування платниками РРО та ПРРО, декларування доходів, отриманих громадянами у 2022 році, переваг електронних сервісів ДПС, особливостей нарахування МПЗ тощо. Кількість учасників склала 263 особи. Проведено 8 сеансів телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Застосування РРО, ПРРО платниками єдиного податку, декларування доходів, отриманих громадянами у 2022 році».
Для залучення незайнятих громадян до підприємницької діяльності  Калуською філією Івано – Франківського обласного центру зайнятості було проведено 12 семінарів, у яких взяли участь 111 осіб; забезпечено професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації 328 безробітних шляхом стажування; надано 472 консультації з питань впровадження певних норм законодавства про працю і зайнятість, державне соціальне страхування на випадок безробіття.
В громаді продовжується робота щодо вдосконалення регуляторного середовища, створення сприятливих умов для ведення бізнесу. Підготовлено та розміщено на офіційному сайті Калуської міської ради 5 проєктів регуляторних актів разом з їх аналізом регуляторного впливу.
У 2023 році проведено 4 громадських обговорень проєктів регуляторних актів: 12 травня 2023 року проєктів рішень Калуської міської ради «Про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Калуської міської територіальної громади», «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Калуської міської територіальної громади», 25 травня 2023 року проєкту рішення міської ради «Про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», 10 липня 2023 року проєкту рішення виконавчого комітету міської ради "Про затвердження Правил розміщення  зовнішньої реклами на території Калуської міської територіальної громади".
Прийнято 3 регуляторні акти: рішення міської ради від 29.06.2023 №2273 «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Калуської міської територіальної громади», рішення міської ради від 29.06.202 №2274 "Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Калуської міської територіальної громади", рішення міської ради від 29.06.2023 №2237 "Про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки"
Проведено відповідно до плану-графіку відстеження регуляторних актів 7 відстежень результативності регуляторних актів.
На поліпшення підприємницького середовища, впровадження шляхів та механізмів вдосконалення та спрощення процедур отримання дозвільних документів спрямована робота центру надання адміністративних послуг.
Роботу Центру забезпечують 24 адміністратори, з них 11 у віддалених робочих місцях в який надаються 311 адміністративних послуги та 199 -  у віддалених робочих місцях. Так, за 2023 рік через ЦНАП надано 79223 адміністративних послуг, у тому числі видано 176 документів дозвільного характеру.
Протягом 2023р. відбулося чотири конкурси з метою надання у власність суб’єктам підприємництва приміщень комунальної власності Калуської міської територіальної громади. На офіційному сайті Калуської міської ради було розміщено 10 інформаційних повідомлень про аукціони і конкурси щодо об’єктів комунального майна.
Станом на 01.01.2024 року пропонуються загалом 12 нежитлових приміщення для  передачі в оренду та продажу.
У громаді працює Рада підприємців при виконавчому комітеті Калуської міської ради, яка виконує функцію зворотного зв’язку між владою та суб’єктами малого підприємництва. Протягом звітного періоду відбулося 4 засідання.
З метою пропагування ідей підприємництва для учнів загальноосвітніх навчальних закладів громади запроваджено:
- в Калуському ліцеї №10 – факультатив для учнів 7 класу «Фінансова грамотність»;
 - в Калуському ліцеї №2 – курс за вибором «Фінансова грамотність» для учнів 10,11 класів;
- в Кропивницькій гімназії – курс за вибором «Основи підприємницької діяльності» для учнів 8,9 класів;
- в Студінській гімназії – предмет «Фінансова грамотність» для учнів 2-4 класів;
- в Калуському ліцеї №5 – навчання основі підприємництва та фінансової грамотності в 8-11 класах.
Загалом за звітний період 2023 року було проведено 123 таких навчань.
З метою створення інфраструктури підтримки бізнесу Калуська міська територіальна  громада з проєктом "Покращення інфраструктури підтримки бізнесу шляхом створення центру його підтримки" взяла участь у гранті, який в Україні реалізується  німецькою федеральною компанія Deutsch Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та отримала перемогу та фінансування у сумі близько 1,8 млн грн на системну підтримку малого та середнього підприємництва.
В рамках реалізації даного проєкту було:
- проведено  діагностику потреб МСБ трьох громад-учасниць проєкту;
- проведено навчання, тренінги, курси, вебінари та зустрічі для діючого та майбутнього підприємництва;
- створено громадська спілка "Прикарпатський промисловий кластер" , а  3 серпня 2023 року ГС "Прикарпатський промисловий кластер" офіційно зареєстрована;
- проведено одноденний бізнес-форум “Місцеві політики розвитку МСБ”, де відбулась презентація розроблених політик та бізнес – каталог Калуської, Верхнянської та Новицької громад Івано-Франківської області.
ФОП Калуської громади Микола Дзундза виграв в рамках проєкту «Економічні можливості для жінок, котрі постраждали від домашнього / гендернозумовленого насильства», що впроваджується за сприяння UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення в Україні та за фінансової підтримки уряду Канади. У результаті на базі центру підтримки бізнесу громадської організації «УФРА» ним було проведено навчання для 8 жінок з набуття професійних навичок оператора прийому замовлень транспортної компанії САТ, відділення якої на умовах франшизи ФОП відкрив у Калуші, згодом буде одну з них працевлаштована, а також облаштовано її робоче місце та придбано всю необхідну техніку.
 
ІІ. Мета та основні завдання Програми
 
Метою Програми є забезпечення підтримки малого та середнього підприємництва в умовах воєнного стану, стимулювання його розвитку, створення сприятливого бізнес середовища шляхом консолідації зусиль місцевих органів влади, суб’єктів підприємницької діяльності, громадських організацій, об’єднань підприємців тощо задля покращення розвитку малого та середнього підприємництва.
Програма ґрунтується на аналізі стану розвитку підприємництва в громаді, результатах виконання попередніх програм розвитку підприємництва, визначає проблемні питання, основні зовнішні та внутрішні чинники, які стримують розвиток малого та середнього підприємництва, окреслює основні цілі, завдання щодо розвитку підприємництва в регіоні та комплекс заходів щодо їх реалізації.
Програма розроблена з врахуванням та на засадах таких документів: законів України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», «Про розвиток і державну підтримку малого і середнього підприємництва», «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності“, «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державні цільові програми» та інші нормативно правових, а також «Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022-2030 роки», затвердженою рішенням Калуської міської ради від 24.06.2021 №585.
Основними завданнями Програми для досягнення мети є:
сприяння розвитку діалогу між бізнесом та владою;
підвищення інноваційного потенціалу малого і середнього підприємництва;
сприяння виходу малого та середнього підприємництва громади на нові внутрішні та зовнішні ринки;
популяризація підприємницької культури та розвиток підприємницьких навичок;
організація підготовки та перепідготовки кадрів для малого та середнього бізнесу;
підвищення конкурентоспроможності продукції місцевих виробників;
забезпечення продуктивної зайнятості населення, у тому числі його соціально вразливих верств, за рахунок створення нових робочих місць на діючих і новостворених малих та середніх підприємствах та активізації самозайнятості;
методична, інформаційна, консультаційна, освітня та юридична допомога;
залучення міжнародної донорської допомоги для підтримки й розвитку малого та середнього підприємництва.
 
ІІІ. Склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання шляхом розроблення і виконання Програми
 
Мале і середнє підприємництво визначає темпи економічного розвитку, забезпечує впровадження інновацій, створює додаткові робочі місця, насичує внутрішній ринок товарами та послугами та відіграє значну роль у наповненні бюджету громади.
Проте,
На подолання виявлених негативних факторів та розв’язання проблем, що перешкоджають подальшому поліпшенню бізнес-середовища спрямовані заходи Програми, основою якої є створення майданчиків для комунікації між владою та бізнес-спільнотою, запровадження дієвої системи консультаційної і правової підтримки бізнесу, посилення ринкових позицій та підтримка місцевих виробників.
Так, для визначення внутрішніх (сильні та слабкі сторони) та зовнішніх (сприятливі можливості та загрози) чинників, що стримують розвиток підприємницької діяльності, проведено SWOT-аналіз. Основні завдання SWOT- аналізу: виявлення сприятливих можливостей, визначення загроз і розробка заходів щодо знешкодження їхнього впливу, виявлення сильних сторін і зіставлення їх з ринковими можливостями, визначення слабкостей та розроблення стратегічних напрямів їх подолання, виявлення конкурентних переваг та формування стратегічних пріоритетів Програми.
Сильні сторони Слабкі сторони
1. Спрощення започаткування підприємницької діяльності.
2. Мобільність і гнучкість бізнес-процесів.
3. Поліпшення у сфері публічних закупівель.
4. Швидке адаптування до нових економічних умов.
5. Потужний сегмент ринку
6. Спрощення процедур надання та отримання адміністративних послуг.
7. Вигідне географічне розташування. 8. Наявність бази вільних об’єктів, що призначені для ведення комерційної діяльності.
9. Надання безкоштовних консультацій приватним підприємцям та особам, що планують здійснення підприємницької діяльності.
1. Велика чутливість і вразливість щодо внутрішньо- і зовнішньо-політичних, економічних, соціальних змін.
2. Складності під час податкового адміністрування підприємництва.
3. Незначна частка підприємств малого бізнесу у сфері виробництва.
4. Низька інноваційна активність.
5. Недостатній рівень фахової підготовки підприємців з питань сучасних методів та форм організації господарювання.
6. Наявність «тіньової» діяльності суб’єктів підприємництва.
7. Низький рівень купівельної спроможності населення.
Можливості Загрози
1. Підтримка з боку міжнародної спільноти.
2. Спроможність банківським сектором кредитувати суб’єктів малого і серед-нього підприємництва.
3. Потенціал для розвитку нових видів бізнесу, таких як ІТ-сфера, зелений туризм тощо.
4. Упровадження системи комплекс-ного інформаційно-консультативного забезпечення суб’єктів підприємниц-тва.
5. Підвищення рівня  спроможності об’єднань підприємців.
6. Взаємодія заінтересованих сторін, які надають підтримку малому і середньому підприємництву.
1. Дія на території України воєнного стану і ведення бойових дій. 
2. Повільне відновлення економіки або нові макроекономічні потрясіння.
3. Підвищення інфляційних процесів.
4. Непередбачувані зміни у законо-давстві.
5. Збільшення відтоку кваліфікованих трудових ресурсів за кордон, брак працівників робітничих спеціальностей.
6. Конкуренція для малих підприємців з боку великого бізнесу (агрохолдингів, торговельних мереж).
7. Недобросовісна конкуренція з боку дешевих та неякісних товарів і послуг.
 
 
IV. Очікувані показники ефективності реалізації заходів Програми
Очікуваним результатом виконання Програми є подальший розвиток підприємництва, нарощування обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та збільшення внеску суб’єктів малого та середнього підприємництва у:
валовий внутрішній продукт;
підвищення зайнятості населення;
розв’язання соціальних проблем жителів громади;
наповненню доходу державного та місцевого бюджетів.
Розв’язанню визначених проблем та досягненню цілей Програми сприятиме:
- розширення бази оподаткування, підвищення суми надходжень податків у бюджети всіх рівнів, збільшення частки таких надходжень; 
- зміцнення довіри до органів місцевої влади, виявлене у реальній підтримці малого та середнього бізнесу. 
- динамічний та стабільний розвиток підприємницької діяльності, заснований на оперативному забезпеченні суб’єктів підприємництва інформа-цією з глобальної мережі Інтернет про ринки товарів, робіт та послуг. 
- соціально-економічний розвиток громади;
- зниження соціальної напруженості і добробуту населення;
- створення нових робочих місць за рахунок малого та середнього бізнесу;
- створення комфортного бізнес-середовища для розвитку всіх форм та сфер підприємницької діяльності;
  •   сприяння розвитку інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва;
  •  запровадження системи організаційно-освітніх заходів, спрямованих  на підвищення фахового рівня, знань, навичок суб’єктів господарювання, щодо ведення бізнесу;
- поширення серед населення  правових, економічних та фінансових знань, необхідних для здійснення підприємницької діяльності.
 
V. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення реалізації заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади (в межах передбачених коштів) та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
Обсяг фінансування заходів Програми з бюджету Калуської міської територіальної громади затверджується щорічно міською радою за пропозиціями управління економічного розвитку міста міської ради, які подаються фінансовому управлінню міської ради.
        Передбачається виділення коштів на розвиток підприємництва в рамках реалізації заходів Програми у загальному розмірі 1030,0 тис. грн., в тому числі на 2025 рік – 310,0 тис. грн.,  на 2026 рік – 360,0 тис. грн., на 2027 рік – 360,0 тис. грн.
      
 
  1. . Координація і контроль за ходом виконання Програми
 
Виконання Програми здійснюється шляхом реалізації виконавцями зазначених у ній заходів.
Координація виконання Програми покладається на управління економічного розвитку міста Калуської міської ради. 
Управління, відділи, структурні підрозділи виконавчого комітету, інші виконавці, відповідальні за здійснення запланованих заходів Програми, забезпечують їх реалізацію в повному обсязі та у визначені терміни.
За результатами аналізу виконання програмних заходів з урахуванням загальної соціально-економічної ситуації та змін зовнішніх умов, що матимуть місце в ході реалізації Програми, можливе коригування заходів Програми.
Управління економічного розвитку міста щоквартально до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом, здійснює контроль за виконанням заходів Програми та інформує Департамент економічного розвитку, промисловості та інфраструктури Івано-Франківської обласної державної адміністрації.