ОПИС ДОКУМЕНТУ
Статус: | Прийнятий в цілому |
---|---|
Сесія: | LXXX |
Скликання: | VIII |
Проголосовано: | В цілому |
Рішення: | Прийнято |
Дата прийняття: | 15.01.2025 |
РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ
- Підтримали
21
- Не підтримали
0
- Утримались
0
- Не голосували
0
- Відсутні
18
ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ ПЕРЕГЛЯНУТИ ТЕКСТ ПРОЄКТУ
РІШЕННЯ: № 3822
Про звернення Калуської міської ради до Прем`єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо забезпечення безперебійного функціонування об’єктів теплопостачання, водопостачання та водовідведення КП «Калуська енергетична Компанія»
УКРАЇНА
КАЛУСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
15.01.2025 № 3822
|
Керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», заслухавши та обговоривши інформацію щодо можливого припинення об’єктів теплопостачання, водопостачання та водовідведення КП «Калуська енергетична Компанія», що може призвести до надзвичайної ситуації техногенного характеру, яка за своїми наслідками може бути визнана надзвичайною ситуацією регіонального або державного рівня, а також зростання соціальної напруги в місті Калуш, враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань власності, житлово-комунального господарства та екології, міська рада
ВИРІШИЛА:
Схвалити та направити звернення Калуської міської ради до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо забезпечення безперебійного функціонування об’єктів теплопостачання, водопостачання та водовідведення комунального підприємства «Калуська енергетична Компанія» Калуської міської ради (додається).
Секретар міської ради Віктор ГІЛЬТАЙЧУК
Прем'єр-міністру України
Денису ШМИГАЛЮ
01008, м. Київ,
вул. М. Грушевського, 12/2
ЗВЕРНЕННЯ
КП «Водотеплосервіс» забезпечувало споживачів міста Калуша централізованим теплопостачанням, водопостачанням та водовідведенням і було монополістом з централізованого водопостачання та водовідведення і транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами згідно зведеного переліку природних монополій Антимонопольного комітету України, однак, у зв’язку із критичною фінансовою ситуацією, не мало можливості надалі здійснювати свою господарську діяльність. Тому, просто необхідно було забезпечити місто підприємством, яке могло б виконувати аналогічні функції. З цією метою, рішенням Калуської міської ради № 352 від 25.03.2021 року, відповідно ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи рекомендації постійної комісії з питань гуманітарної роботи, законності та антикорупційної політики, міська рада затвердила Статут Комунального підприємства «Калуська енергетична Компанія» у новій редакції, доповнивши його новими видами економічної діяльності.
Фактично, КП «Калуська енергетична Компанія» створена рішенням Калуської міської ради» ще в 2010 році. Проте, з того часу будь-якої діяльності не здійснювало. Основними видами діяльності даного підприємства передбачалось – виробництво, передача і розподіл електроенергії.
В свою чергу, для реалізації покладених завдань, вирішено доповнити Статут даного підприємства такими видами діяльності як централізоване водопостачання та водовідведення, централізоване теплопостачання, а також іншими необхідними видами діяльності, що покладалися на КП «Водотеплосервіс».
Такі дії були вимушеними та безальтернативними та спрямовані на те, щоб не зупинити надання стратегічних послуг населенню міста, зокрема водопостачання, водовідведення та теплопостачання, які повинно було б забезпечувати КП «Водотеплосервіс».
Рішенням Калуської міської ради від 13.09.2021 №800, внесено зміни в рішення міської ради від 30.07.2020 №3319 «Про концепцію теплопостачання м.Калуша»,відповідно до якого, п.1.3 рішення №3319 викласти в наступній редакції: «Визначити КП «Калуська енергетична Компанія» Калуської міської ради(Петро Шевчук)виробником, виконавцем, надавачем послуг з виробництва теплової енергії,постачання теплової енергії від квартальних котелень та теплотранспортуючою організацією, що здійснює транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, що є комунальною власністю територіальної громади м. Калуша з початком опалювального сезону 2021-2022років».
На підставі рішення Калуської міської ради від 13.09.2021 № 801 виконавцем житлово-комунальних послуг з виробництва та надання комунальних послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення визначено Комунальне підприємство «Калуська енергетична Компанія» Калуської міської ради. Також, відповідно до п.3 рішення Калуської міської ради від 13.10.2022 №1664 визначено Комунальне підприємство «Калуська енергетична Компанія» теплотранспортуючою організацією, що здійснює транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, що є комунальною власністю Калуської міської територіальної громади. Згідно п.5вказаного рішення, визначено КП «Калуська енергетична Компанія» виробником та виконавцем послуги з централізованого опалення для об’єктів усіх форм власності м.Калуша, які отримують теплову енергію від квартальних котелень комунального підприємств.
Тобто, вище наведеними рішеннями Калуської міської ради, КП «Калуська енергетична Компанія» визначено виконавцем комунальних послуг, але ніяк не правонаступником КП «Водотеплосервіс».
На даний час КП «Водотеплосервіс» не припинило своє існування, проте у зв’язку із скрутним фінансовим становищем вимушено припинило надання комунальних послуг, що і зумовило необхідність для органу місцевого самоврядування в прийнятті крайніх мір, а саме покладення обов’язків надання таких послуг на інше комунальне підприємство задля забезпечення споживачів Калуської ОТГ послугами з водопостачання, теплопостачання та водовідведення, що було вкрай необхідним реалізувати до початку опалювального сезону.
Як зазначалося, КП «Калуська енергетична Компанія» є єдиним у м. Калуш суб’єктом відносин у сфері питної води, яке повинно проводити гарантоване першочергове забезпечення питною водою населення для забезпечення питних фізіологічних, санітарно-гігієнічних потреб, забезпечення дошкільних закладів, закладів громадського харчування та охорони здоров’я.
24 лютого 2022 року в Україні запроваджено воєнний стан. Президент підписав відповідний Указ, який підтримала Верховна Рада України.
На підставі Наказу голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації – начальника обласної військової адміністрації Світлани Онищук №61 від 22.02.2024 року КП «Калуська енергетична Компанія» визначено критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період та внесено у Реєстр об`єктів критичної інфраструктури.
Наразі, КП «Калуська енергетична Компанія» вживає всіх заходів для збереження стабільності та максимального забезпечення роботи тих об’єктів критичної інфраструктури та житлово-комунального господарства, що перебувають на балансі підприємства для забезпечення максимально стабільної роботи підприємства та належного функціонування таких об’єктів.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про національну безпеку України» державна політика у сферах національної безпеки і оборони спрямовується на забезпечення державної, економічної, екологічної безпеки, безпеки критичної інфраструктури, на захист безпечних умов життєдіяльності та навколишнього природного середовища - від надзвичайних ситуацій.
Закон України «Про критичну інфраструктуру» № 1882-IХ від 16 листопада 2021 року (зі змінами) визначає правові та організаційні засади створення та функціонування національної системи захисту критичної інфраструктури і є складовою законодавства у сфері національної безпеки.
Статтею 1 цього Закону визначено, що основними складовими національної системи захисту критичної інфраструктури є безпека критичної інфраструктури - стан захищеності критичної інфраструктури, за якого забезпечуються функціональність, безперервність роботи, відновлюваність, - цілісність і стійкість критичної інфраструктури.
Статтею 14 Закону України «Про критичну інфраструктуру» визначено субʼєктів національної системи захисту критичної інфраструктури до яких відносяться державні органи, місцеві органи виконавчої влади (військово-цивільні адміністрації), органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, які провадять діяльність, повʼязану із забезпеченням безпеки та стійкості критичної інфраструктури.
Розуміючи усю важливість покладених на підприємство функцій та обов’язків, а також на Калуську міську раду, як орган місцевого самоврядування, вважаємо за необхідне усіма силами упередити всі можливі ризики, що виникають в умовах дії правового режиму воєнного станута змушені звернутися до Вас щодо критичної ситуації, що склалася на території міста Калуш у зв’язку з накладенням виконавчою службою арешту на кошти КП «Калуська енергетична Компанія» внаслідок заміни сторони КП "Водотеплосервіс" - боржника на КП "Калуська енергетична Компанія" у виконавчому провадженні №74866664, з примусового виконання наказу, який виданий 16.02.2024 року Господарським судом Івано-Франківської області.
29.10.2024 року Господарський суд Івано-Франківської області вирішив задоволити заяву Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони КП "Водотеплосервіс" - боржника на КП "Калуська енергетична Компанія", у виконавчому провадженні №74866664, з примусового виконання наказу, який виданий Господарським судом Івано-Франківської області 16.02.2024 у справі №909/786/23, зазначаючи, що «вимоги ст. 22 Закону України "Про теплопостачання", якими держава врегулювала особливості правонаступництва зобов’язань у сфері теплопостачання, заява про заміну сторони у виконавчому провадженні № 74866664 є обґрунтованою».
Так, суди, як підставу для заміни сторони виконавчого провадження, посилаються на ч. 3 ст. 22 Закону України «Про теплопостачання», яка передбачає, що у разі якщо суб`єкту господарювання надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, такий суб`єкт стає правонаступником за борговими зобов`язаннями з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання, що виникли у суб`єкта господарювання, який раніше використовував зазначене майно (володів або користувався ним).
Тобто, суд першої та апеляційної інстанції вважають, що заборгованість, яка виникла у КП «Водотеплосервіс» в сумі 42 092 134,71 грн повинно оплачувати КП «Калуська енергетична Компанія», так як останнє користується майновим комплексом, яке було передано КП «Калуська енергетична Компанія».
Не погоджуючись із таким рішенням, КП «Калуська енергетична Компанія» 30.10.2024 року звернулося до Західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою. Однак, 17.12.2024 року суд апеляційної інстанції залишив скаргу КП «Калуська енергетична Компанія» без задоволення, а рішення Господарського суду Івано-Франківської області – без змін.
КП «Калуська енергетична Компанія» категорично не погоджувалась із таким рішеннями, так як судами не враховано істотні обставини справи які були представлені комунальним підприємством, та які відіграють ключову роль у прийняття законного та справедливого рішення, та звернулося і касаційною скаргою, за якою вже призначено склад суду.
Важливим є те, що борг, який намагаються покласти на комунальне підприємство, є штучно створений та повинен бути в рази меншим у зв’язку з наступним. Станом на 23.01.2021 року рівень розрахунків КП «Водотеплосервіс» перед АТ «НАК» «Нафтогаз України» згідно договорів постачання природного газу становив - 87 %, - станом на 23.02.2021 рівень розрахунків становив - 85%, - станом на 23.03.2021 рівень розрахунків становив - 86%. Тобто, у зв’язку із неможливістю здійснення проплати
КП «Водотеплосервіс», яке фінансується за рахунок надходжень коштів від споживачів послуг, в розмірах 3%, 4% та 5% згідно укладеного договору, АТ «НАК» «Нафтогаз України» посеред опалювального сезону 2020-2021 років розірвало договір. Тобто, якби АТ «НАК» «Нафтогаз» примусово не розірвав договір на постачання природного газу, зобов’язання із оплати в період опалювального сезону 2020-2021 р, а саме лютому, березні, квітні 2021 року становило 10 085 745,44 грн,а не 41 470 083,46 грн.
Разом з тим, АТ «НАК» «Нафтогаз» помилково здійснено розрахунок природного газу за ціною 27,5664 грн без ПДВ, так як згідно ст. 1213 Цивільного кодексу України, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі; у разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно, відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.
Тобто, враховуючи приписи ч. 2 ст. 1213 ЦК України, а також приймаючи до уваги, що вартість природного газу з часом змінюється, АТ «НАК» «Нафтогаз» повинно було застосувати актуальні ціни на природний газ на момент вирішення спору по суті та прийняття рішення у цій справі, а саме ціни станом на 11.01.2024 року. Станом на цю дату ціна природного газу становила 14 796,00 з ПДВ/тис. куб.м., а відповідно заборгованість повинна була становити 18 548 890,29 грн з ПДВ, а не 41 470 083,46 грн.
Важливим також є те, що у 2022 році КП «Калуська енергетична Компанія» здійснено заміну котлів на трьох котельнях на сучасні котли меншої потужності. Таким чином, станом на сьогоднішню дату, у виробництві теплової енергії КП «Калуська енергетична Компанія» задіює виключно чотири котельні із загальною кількістю 8 котлів, 7 із яких були придбані безпосередньо даним підприємством.
Вище наведена інформація не дозволяє зробити висновок, що КП «Калуська енергетична Компанія» користується майновим комплексом (індивідуально визначеним майном) з вироблення теплової енергії, яким раніше користувався КП «Водотеплосервіс», як цього вимагає ч. 3 ст. 22 Закону України «Про теплопостачання». А тому беззаперечне задоволення вимог Заявника є протиправним та не співмірним.
Наголошуємо, що КП «Калуська енергетична Компанія» не є правонаступником КП «Водотеплосервіс» згідно рішення органу місцевого самоврядування, а визначено виконавцем комунальних послуг у зв’язку із скрутним фінансовим становищем КП «Водотеплосервіс» та неможливістю надавати комунальні послуги споживачам.
Між КП "Водотеплосервіс" та КП "Калуська енергетична Компанія" не відбувалося укладення відповідного правочину з переведення боргу за погодженням з кредитором відповідно до приписів статей 513, 520, 521 ЦК України.
Приписами ч.Системний аналіз вказаних норм дає підстави стверджувати, що заміна сторони виконавчого провадження можлива у разі вибуття сторони виконавчого провадження, що можливе за умови припинення діяльності суб’єкта господарювання шляхом реорганізації та наявності правонаступника. КП «Калуська енергетична Компанія» є окремою юридичною особою, яка не являється правонаступником КП «Водотеплосервіс», та здійснює свою діяльність на власний розсуд та незалежно від КП «Водотеплосервіс». Як наслідок, в розумінні норм ч.5 ст.15 Закону України «Про виконавче провадження»,ч.2 ст.334 ГПК України відсутні правові підстави для заміни сторони виконавчого провадження №74866664 (боржника) КП «Водотеплосервіс» на КП «Калуська енергетична Компанія».
Окрім того, положення ч. 3 ст. 22 Закону України «Про теплопостачання» не встановлює правонаступництва суб`єкта господарювання на право вимоги за дебіторською заборгованістю, що виникла у суб`єкта господарювання, який раніше використовував майно для виробництва теплової енергії.
Тобто, КП «Водотеплосервіс» продовжуючи існувати, маючи відкриті рахунки, на які досі надходять кошти споживачів в якості погашення заборгованості за комунальні послуги (станом на 01.01.2022 року дебіторська заборгованості КП «Водотеплосервіс» становить 51 319 000 грн), фактично має передати свою кредиторську заборгованість КП «Калуська енергетична Компанія», що жодним чином останньому не компенсується за рахунок оплат споживачів, так як дебіторська заборгованість згідно ч.3 ст.22 Закону України «Про теплопостачання» не може передаватися, що не є співмірним та покладає на останнього великий тягар щодо сплати заборгованості.
Беручи до уваги вище наведене, існує перелік важливих питань а також процесуальних порушень як зі сторони АТ «НАК» «Нафтогаз», так і зі сторони Міністерства юстиції України, які належним чином судами не досліджувалися, що в результаті спричинило прийняття протиправного рішення та може призвести до тяжких наслідків для КП «Калуська енергетична Компанія».
Задля запобігання виникнення надзвичайної ситуації, Калуська міська рада зі своєї сторони намагається вчинити всі можливі дії, однак, важливим є те, що вже наступного дня після прийняття апеляційним судом рішення, а саме 18.12.2024 року, виконавчою службою було накладено арешт на рахунки КП «Калуська енергетична Компанія» і вже відбуваються списання, що спричиняє як для Калуської ОТГ та і для господарської діяльності комунального підприємства в цілому ряд тяжких наслідків.
Наявність арешту на рахунках КП «Калуська енергетична Компанія» повністю паралізує всю роботу підприємства, штучно унеможливлює виконання фінансових зобов’язань, таких як оплата за енергоносії, закупівля необхідних матеріалів.
Несплата рахунків через арешт може призвести до збільшення штрафів і пені за прострочені зобов'язання, що ще більше погіршує фінансовий стан. Відсутність доступу до води може створити критичну ситуацію, особливо серед опалювального сезону та загалом може призвести до екологічного лиха (фізичної неможливості здійснювати водовідведення з міста через зупинку електричних насосів, зупинення станції знезараження, неможливості виїзду аварійних бригад через неможливість оплати палива, та зупинки постачання тепла в дошкільні, шкільні та спеціалізовані навчальні заклади, що має наслідком блокування рахунків і як наслідком самої роботи комунального підприємства
Блокування рахунків унеможливлює виконання фінансових зобов’язань, таких як оплата за енергоносії, закупівля необхідних матеріалів.
Разом з тим, блокування рахунків КП «Калуська енергетична Компанія» фактично призводить до припинення діяльності найбільшого в місті Калуш Івано-Франківської області комунального підприємства, а враховуючи характер і обсяги діяльності підприємства, можна стверджувати про неминучість настання екологічного лиха в регіоні.
КП «Калуська енергетична Компанія» є єдиним у м. Калуш суб’єктом відносин у сфері питної води, яке повинно проводити гарантоване першочергове забезпечення питною водою населення для забезпечення питних фізіологічних, санітарно-гігієнічних потреб, забезпечення дошкільних закладів, закладів громадського харчування та охорони здоров’я.
Внаслідок ситуації, що склалася виникає реальна загроза зриву забезпечення міста Калуш теплопостачанням, водопостачанням та водовідведенням, проведення належних ремонтних і аварійних робіт на відповідних мережах, а отже і можливе настання непередбачуваних санітарно-епідеміологічних та екологічних наслідків.
З огляду на зазначене, ситуація може набрати характер надзвичайної ситуації регіонального рівня, що потребуватиме додаткових заходів та ресурсів для ліквідації її наслідків. Враховуючи дані обставини, а також те, що за умов воєнного стану функціонування підприємства має ключове значення для підтримки стабільності в регіоні, просимо Вас:
1.Розглянути питання щодо тимчасової заборони примусового списання коштів з рахунків КП «Калуська енергетична Компанія», в тому числі, ініціювати рішення щодо тимчасового призупинення списання коштів із рахунків КП "Калуська енергетична Компанія" на період оскарження судових рішень, які стали підставою для таких дій, а також забезпечити прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного нормативного акта, або внесення змін до чинних нормативно-правових актів, що тимчасово заборонятиме примусове списання коштів із рахунків підприємств критичної інфраструктури під час дії воєнного стану, якщо ці кошти спрямовані на забезпечення їхньої поточної діяльності. Це дозволить підприємству забезпечувати стабільне надання життєво необхідних послуг населенню, особливо в умовах воєнного стану.
2. Вжити заходів щодо скасування арешту рахунків підприємства або його часткового зняття, з метою забезпечення можливості здійснення розрахунків за енергоносії, виконання обов’язків перед бюджетом та постачальниками, а саме:
1) Видати доручення відповідним органам виконавчої влади, зокрема Міністерству юстиції та Державній виконавчій службі, забезпечити невідкладне зняття арешту з рахунків КП «Калуська енергетична Компанія» на підставі чинного законодавства та в інтересах безперервного надання послуг.
2) Звернутися до Ради національної безпеки і оборони України з ініціативою про прийняття рішення щодо тимчасового зняття арешту з рахунків КП «Калуська енергетична Компанія» відповідно до її повноважень, визначених статтею 4 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» та Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
3. Доручити уповноваженим органам перевірити дотримання законодавства в частині забезпечення стабільної роботи критичної інфраструктури та захисту прав територіальних громад, в тому числі, надати доручення відповідним міністерствам і відомствам для проведення перевірки обґрунтованості дій, пов’язаних із арештом рахунків підприємства, та сприяти їхньому перегляду в контексті законодавства про критичну інфраструктуру.
4. Сприяти в пошуку компромісного рішення із залученням АТ «НАК» «Нафтогаз України» щодо відтермінування платежів, аби не допустити зриву діяльності підприємства, що напряму впливає на життєзабезпечення громади.
Враховуючи надзвичайну важливість забезпечення життєздатності громади та унеможливлення переривання послуг, просимо Вашого особистого сприяння у вирішенні цієї ситуації відповідно до положень законодавства України та державної політики щодо захисту критичної інфраструктури. Заздалегідь вдячні за Вашу увагу до цього питання та сприяння у вирішенні ситуації, яка має надзвичайно важливе значення для забезпечення життєдіяльності громади в умовах воєнного стану.
Прийнято на вісімдесятій позачерговій сесії Калуської міської ради
15.01.2025 року