ОПИС ДОКУМЕНТУ

Статус:

Прийнятий в цілому

Сесія:

XXXIII

Скликання:

VIII

Проголосовано:

В цілому

Рішення:

Прийнято

Дата прийняття:

29.09.2022

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    27
  • Не підтримали
    0
  • Утримались
    0
  • Не голосували
    0
  • Відсутні
    12

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ ПЕРЕГЛЯНУТИ ТЕКСТ ПРОЄКТУ

РІШЕННЯ: № 1583
Про Програму розвитку підприємництва на 2023 – 2024 роки

 
УКРАЇНА
КАЛУСЬКА  МІСЬКА  РАДА
РІШЕННЯ
 
29.09.2022     №   1583
 
Про Програму розвитку підприємництва на 2023 – 2024 роки 
м.Калуш
        (тридцять третя сесія восьмого демократичного скликання)
 
   
 
 
 
Відповідно до Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», керуючись п.22 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою реалізації у громаді державної політики розвитку малого і середнього підприємництва, та враховуючи рекомендації постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики, міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
 
1. Затвердити Програму розвитку  підприємництва на 2023-2024 роки (далі – Програма)(додається).
2. Визначити головним виконавцем і розпорядником коштів Програми розвитку підприємництва на 2023 - 2024 роки управління економічного розвитку міста Калуської міської ради (Юрій Соколовський).
3. Фінансування заходів Програми здійснювати за рахунок коштів  бюджету Калуської міської територіальної громади.
 4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника  міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради Богдана Білецького.
 
 
 
Міський  голова                                                                    Андрій НАЙДА
 
ЗАТВЕРДЖЕНО:
                                                                                              рішення міської ради
                                                                                            29.09.2022   №   1583
                                                                                             
                                                                                        Міський голова
 
_________ Андрій НАЙДА
 
 
Програма
розвитку підприємництва
на 2023- 2024 роки
 
 
 
Замовник  Програми                         СОКОЛОВСЬКИЙ Ю.В._________________
                                         (підпис)
 
 
Керівник  Програми                        БІЛЕЦЬКИЙ Б.І.         ___________________
                                   (підпис)
 
 
 
Паспорт Програми
 
  • Паспорт Програми розвитку підприємництва на 2023- 2024 роки
 
1. Ініціатор розроблення 
програми (замовник)
Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради
2. Розробник програми:    Управління економічного розвитку міста Калуської міської ради
3. Співрозробники програми:    Структурні підрозділи міської ради, Калуська міськрайонна філія Івано - Франківського обласного центру зайнятості, Рада підприємців при виконавчому комітет Калуської міської ради
4. Відповідальний виконавець
 програми:                                   
Управління економічного розвитку міста міської ради
5. Учасники програми:                Структурні підрозділи міської ради, Калуська міськрайонна філія Івано - Франківського обласного центру зайнятості, Рада підприємців при виконавчому комітет Калуської міської ради
6. Термін реалізації Програми 2023 – 2024 роки
6.1. Етапи фінансування програми: 2023 рік, 2024 рік
7. Обсяги фінансування Програми (тис. грн.) 1837,0
Обсяги фінансування
Роки  
Всього,
тис. грн.
в т.ч. за джерелами фінансування, тис. грн.
обласний
бюджет
бюджет Калуської міської територіальної громади інші джерела
2023-2024 рр. 1837,0   1837,0  
в т.ч.        
2023 881,0 - 881,0 -
2024 956,0 - 956,0 -
 
8. Очікувані результати виконання Програми:
Провадження політики розвитку підприємництва сприятиме зміцненню його потенціалу і зростанню його ролі в економіці громади. Розвиток малого і середнього підприємництва дозволить підвищити його соціальну значимість шляхом створення нових робочих місць, збільшення рівня працевлаштування незайнятого населення, наповнення місцевого бюджету, насичення товарних ринків високоякісною вітчизняною продукцією.
 
Показники 2021
факт
2022  очікуване 2023-2024 прогноз
Кількість зареєстрованих фермерських господарств, одиниць 23 23 25
Кількість зареєстрованих товариств з обмеженою відповідальністю, одиниць 673 685 690
Кількість приватних підприємств, одиниць 23 24 25
Кількість працевлаштованих, осіб 1634 1700 1800
Кількість об’єктів інфраструктури підтримки підприємництва (одиниць):      
- кредитні спілки 2 2 3
- технопарки (індустріальні парки) 1 2 4
  • банківські установи
6 7 7
 
9. Термін проведення звітності - щоквартально
 
 
 
 
Замовник  Програми                         СОКОЛОВСЬКИЙ Ю.В.   _______________
                                                                                                                        (підпис)
 
 
Керівник  Програми                                БІЛЕЦЬКИЙ Б.І. ___________________
                                                  (підпис)
 
 
 
 
 
І. Стан та аналіз розвитку підприємництва
 
Розвиток підприємницької діяльності та ефективність його функціонування відіграє важливу роль у здійсненні економічних реформ і є головною рушійною силою, яка забезпечує формування стабільної економіки, зростання рівня життя населення та вирішення соціально-економічних потреб громади.
Зокрема, малий і середній бізнес визначає темпи економічного розвитку, забезпечує впровадження інновацій, створює додаткові робочі місця, насичує внутрішній ринок товарами та послугами та відіграє значну роль у наповненні бюджету громади.
Станом на 1 січня 2022 року в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) по Калуській міській територіальній громаді налічувалось 1747 юридичних осіб та 96 суб’єктів економіки без статусу юридичної особи.
Найпоширенішими організаційно-правовими формами господарювання суб’єктів економіки по Калуській міській територіальній громаді серед юридичних осіб: - товариства з обмеженою відповідальністю – 673 (38,5% від загальної кількості юридичних осіб), приватні підприємства – 310 (17,7%), фермерські господарства – 23 (1,3%)
 
 
Структура сукупності юридичних осіб станом на 1 січня 2022 року
 

 
Кількість юридичних осіб за організаційно-правовими формами, одиниць
 

Надходження до загального фонду бюджету громади від суб’єктів господарської діяльності (малі, середні підприємства та фізичні особи-підприємці) за 2021 рік становили 307,0 млн. грн., що склало 39,5% усіх доходів загального фонду. Найбільше коштів надійшло від сплати податку на доходи фізичних осіб - 155,5 млн. грн., єдиного податку - 68,1 млн. грн,  орендної плати з юридичних осіб - 40,4 млн. грн., земельного податку та акцизного податку відповідно - 23,1 млн. грн. та 19,5 млн. грн.
 
 
Динаміка надходжень до загального фонду
бюджету громади, млн. грн.

 
Станом на 01.01.2022 року на території Калуської міської територіальної громади функціонувало 1069 підприємств роздрібної торгівлі та 110 закладів ресторанного господарства, 5 ринків, 1 критий торговий ряд, 1 критий торговий майданчик, 1 торгова площадка, 15 авто- та газозаправних станцій та 55 аптеки.
У місті успішно функціонують об’єкти мережевої торгівлі: «АТБ», «Сільпо», «Дивоцін», «ЕКО», «Фокстрот», «Комфі», «Watsons», «Галя-Балувана», «Копійочка», «Prostor» та інші.
Станом на 01.01.2022 року працювало 431 підприємство побутового обслуговування населення.
Обсяг послуг, реалізованих споживачам Калуської міської територіальної громади  підприємствами сфери нефінансових послуг за 2021 рік склав: 
- І квартал 92,3 млн. грн. із них частка послуг, реалізованих населенню становила 31,9% ;
- ІІ квартал  109 млн. грн. із них частка послуг, реалізованих населенню становить 29,9%;
- ІІІ квартал 107,2 млн. грн. із них частка послуг, реалізованих населенню становить 33,8%;
- ІV квартал 109,1 млн. грн. із них частка послуг, реалізованих населенню становить 28,2%.
Серед послуг, наданих населенню, переважали послуги транспорту, складського господарства, поштової та кур’єрської діяльності,  діяльності у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування, інформації та телекомунікації, охорони здоров’я та надання соціальної допомоги.
    Структура обсягу реалізованих послуг у 2021 році

З метою створення рівних можливостей для суб’єктів підприємницької діяльності, впорядкування розміщення пересувних тимчасових споруд було  проведено  5 комерційних конкурсів на право оренди окремих конструктивних елементів благоустрою міста для розміщення пересувних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
В громаді функціонує система заходів інформаційно-консультаційної та освітньої підготовки, метою якої є мотивація безробітних до відкриття власної справи.
ТзОВ «Калуський бізнес-центр» було проведено 4 навчальні курси іноземної мови (англійська, німецька, польська та українська для іноземців), у яких взяли участь 24 особи, надано 4 консультації з питань вибору системи оподаткування. 
З метою  створення комфортних умов для платників  податків  у Калусь-кому управлінні ГУ ДПС в Івано – Франківській області  діє центр обслуговування платників податків. Протягом 2021 року було надано представникам бізнесу Калуської міської територіальної громади 4578 послуг, проведено 4 семінари, у яких взяли участь 25 осіб, 17 зустрічей, у яких взяли участь 48 осіб та 19 сеансів телефонного зв’язку «гаряча лінія».
Першим кроком до ефективного ведення підприємницької діяльності є обізнаність громадян з основ ведення бізнесу. Калуською міськрайонною філією Івано-Франківського обласного центру зайнятості проводилась цілеспрямована робота щодо залучення безробітних до навчання за професіями, що дають можливість займатися підприємницькою діяльністю. З цією метою  було проведено 5 семінарів, у яких взяли участь 45 осіб.
Крім того, забезпечено професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації 581 безробітного шляхом стажування, надано 158 консультацій  з питань впровадження певних норм законодавства про працю і зайнятість, державне соціальне страхування на випадок безробіття, надано 2 одноразові допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю, а також надано 24 роботодавцям компенсації фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування при працевлаштуванні  39 безробітних на нові робочі місця.
Для спрямування випускників  загальноосвітніх навчальних закладів на свідомий вибір  професій, що мають широке застосування у сфері малого і середнього бізнесу було проведено 14 заходів, у яких взяли участь 271 учень.
В громаді продовжується робота щодо вдосконалення регуляторного середовища, створення сприятливих умов для ведення бізнесу.
В межах забезпечення єдиної державної регуляторної політики протягом 2021 року на офіційному сайті Калуської міської ради були оприлюднені 14 проєктів  регуляторних актів, проведено громадські обговорення 10 проєктів регуляторних актів,  прийнято 6 регуляторних актів.  Відповідно до Плану-графіку проведено відстеження результативності регуляторних актів у 2021 році та розміщено на офіційному сайті Калуської міської ради 11  відстежень результативності регуляторних актів.
З метою створення сприятливих умов для розвитку підприємництва, подолання адміністративних бар’єрів, скорочення термінів отримання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності  в громаді функціонує управління «Центр надання адміністративних послуг» виконавчого комітету міської ради (далі ЦНАП), який модернізовано  за допомогою грантової програми  «U- LEAD з  Європою» (покращено матеріально-технічну базу, проведено тренінги для працівників, встановлено електронну чергу).
За 2021 рік 24 адміністратори надали 76563 адміністративних послуг, з них 14204 у віддалених робочих місцях та видали 439 документів дозвільного характеру.
Навчальним центром «Indigo School» в рамках проєкту «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація малого та середнього підприємництва» проведено 20 онлайн тренінгів для 215 суб’єктів малого підприємництва з питань організації роботи  віддалено під час пандемії COVID-19 з використанням онлайн інструментів для звітності та розрахунків.
Основним інструментом  реалізації реформ  у напрямку дерегуляції бізнесу  є взаємодія місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з громадськими організаціями на умовах соціального партнерства. У громаді  працює Рада підприємців при виконавчому комітеті Калуської міської ради, яка виконує функцію зворотного зв’язку між владою та суб’єктами малого підприємництва.
ІІ. Мета Програми та пріоритетні завдання
Основною метою Програми є створення належних умов для реалізації права громадян на підприємницьку діяльність, підвищення стандарту життя населення та добробуту громадян, зменшення чисельності безробітних, забезпечення зайнятості населення шляхом заохочення суб’єктів господарювання до розвитку їх діяльності, створення сприятливих умов для розвитку підприємництва. 
Програма ґрунтується на аналізі стану розвитку підприємництва в громаді, результатах виконання попередніх програм розвитку підприємництва, визначає проблемні питання, основні зовнішні та внутрішні чинники, які стримують розвиток малого та середнього підприємництва, окреслює основні цілі, завдання щодо розвитку підприємництва в регіоні та комплекс заходів щодо їх реалізації.
Програма розроблена з врахуванням та на засадах таких документів: законів України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», «Про розвиток і державну підтримку малого і середнього підприємництва», «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності“, «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державні цільові програми» та інші нормативно правових, а також «Стратегії розвитку Калуської міської територіальної громади на 2022-2030 роки», затвердженою рішенням Калуської міської ради від 24.06.2021 №585.
 
Пріоритетні завдання Програми:
- зменшення  регуляторних бар’єрів для підприємницької діяльності;
- фінансова та інвестиційна підтримка малого і середнього підприємництва;
- ресурсне та інформаційно-аналітичне забезпечення малого та середнього підприємництва;
- популяризація  ідей підприємництва та підтримка місцевих виробників;
- розвиток  молодіжного підприємництва та сприяння професійному росту кадрів;
- підвищення економічного та фінансового рівня обізнаності населення громади;
- активізація взаємодії місцевої влади  з підприємницькою громадськістю.
 
 
ІІІ. Склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання шляхом розроблення і виконання Програми
 
Підприємництво є надзвичайно важливим для забезпечення сталого економічного розвитку громади  і виконує в економіці регіону важливі функції з формування конкурентного середовища. Малі підприємства забезпечують гнучкість та стійкість економічної системи, наближують її до потреб конкретних споживачів та водночас виконують важливу соціальну роль, надаючи робочі місця, забезпечуючи джерело доходу для значних прошарків населення.
Розглядаючи перспективи розвитку малого та середнього бізнесу, варто акцентувати увагу на поліпшенні інформаційно-консультаційного обслуговування, у межах якого повинна надаватися допомога з проблем формування та функціонування малих та середніх підприємств.
З метою стимулювання ефективного розвитку бізнесу в громаді необхідно максимально створювати умови для залучення молоді до підприємницької діяльності. Така підтримка може виявлятися в наданні консультацій зі створення та започаткування власної підприємницької діяльності, проведенні різного роду освітніх заходів.
Розвиток малого та середнього бізнесу впливає на зростання обсягів виробництва у громаді, податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів, доходів населення, соціальну та політичну стабільність у суспільстві, бо він
Останні роки змусили підприємництво пристосовуватися до нових, більш складних реалій: запровадження карантинних заходів та оголошення на території України воєнного стану і початку активної фази бойових дій. Це призвело до значних негативних наслідків для розвитку та діяльності підприємництва через часткове або повне зупинення функціонування частини підприємств, ускладнення логістики, зниження попиту та руйнування ланцюгів поставок тощо.
Тому все більшу значимість набуває діалог влади та бізнесу щодо прийняття спільних рішень, усунення проблемних питань, що перешкоджають веденню підприємницької діяльності.
Основним механізмом досягнення поставлених цілей є ефективне партнерство влада – громада – бізнес. Здійснення зазначених завдань можливе при співпраці та залученні всіх заінтересованих сторін, у тому числі представників науки та освіти.
Ресурсне та інформаційне забезпечення малого підприємництва передбачає заходи щодо створення механізму рівних можливостей для всіх суб’єктів підприємницької діяльності у використанні природних та рекреаційних ресурсів, забезпеченні виробничими площами, земельними ділянками для розміщення виробництва. Дану інформацію розміщено на офіційному сайті міської ради.
Інформаційна підтримка передбачає: заходи щодо створення системи забезпечення інформацією суб’єктів підприємництва, підвищення рівня захищеності перед контролюючими органами.
Питання ринку праці, нововведень у податковому законодавстві, розвитку підприємництва передбачається висвітлювати через місцеві  засоби масової інформації.
Однією з основних умов подолання негативних тенденцій розвитку малого і середнього підприємництва є розроблення та здійснення комплексу заходів щодо розв’язання проблем, що перешкоджають подальшому поліпшенню бізнес-середовища.
З метою визначення внутрішніх (сильні та слабкі сторони) та зовнішніх (сприятливі можливості та загрози) чинників, що стримують розвиток підприємницької діяльності, проведено SWOT-аналіз. Основні завдання SWOT- аналізу: виявлення сприятливих можливостей, визначення загроз і розробка заходів щодо знешкодження їхнього впливу, виявлення сильних сторін і зіставлення їх з ринковими можливостями, визначення слабкостей та розроблення стратегічних напрямів їх подолання, виявлення конкурентних переваг та формування стратегічних пріоритетів Програми.
Сильні сторони Слабкі сторони
1. Спрощення започаткування підприємницької діяльності.
2. Мобільність і гнучкість бізнес-процесів.
3. Поліпшення у сфері публічних закупівель.
4. Швидке адаптування до нових економічних умов.
5. Потужний сегмент ринку
6. Спрощення процедур надання та отримання адміністративних послуг.
7. Вигідне географічне розташування.
1. Велика чутливість і вразливість щодо внутрішньо- і зовнішньо-політичних, економічних, соціальних змін.
2. Складності під час податкового адміністрування підприємництва.
3. Незначна частка підприємств малого бізнесу у сфері виробництва.
4. Низька інноваційна активність.
5. Недостатній рівень фахової підготовки підприємців з питань сучасних методів та форм організації господарювання.
6. Наявність «тіньової» діяльності суб’єктів підприємництва.
7. Низький рівень купівельної спроможності населення.
Можливості
 
Загрози
1. Підтримка з боку міжнародної спільноти.
2. Спроможність банківським сектором кредитувати суб’єктів малого і середнього підприємництва.
3. Потенціал для розвитку нових видів бізнесу, таких як ІТ-сфера, зелений туризм тощо.
4. Упровадження системи комплексного інформаційно-консультативного забезпечення суб’єктів підприємництва.
5. Підвищення рівня  спроможності об’єднань підприємців.
6. Взаємодія заінтересованих сторін, які надають підтримку малому і середньому підприємництву.
1. Дія на території України воєнного стану і ведення бойових дій. 
2. Повільне відновлення економіки або нові макроекономічні потрясіння.
3. Підвищення інфляційних процесів.
4. Непередбачувані зміни у законодавстві.
 
 
Створення сприятливих правових, економічних організаційних та інших умов для стабільної та ефективної роботи суб’єктів малого і середнього бізнесу шляхом:
- покращення інформаційного забезпечення розвитку малого і середнього підприємництва; 
- формування позитивного іміджу суб’єктів малого і середнього підприємництва; 
- максимального поєднання інтересів суб’єктів підприємницької діяльності, юридичних і фізичних осіб з інтересами громади; 
- більш вдосконаленого реформування процедури отримання документів дозвільного характеру; 
- створення нових робочих місць, зменшення рівня безробіття, зниження соціальної напруженості на території громади; 
- насичення товарних ринків, вирішення соціально-побутових проблем мешканців громади; 
- організації підготовки та перепідготовки незайнятого населення в умовах ринкової економіки. 
 
IV. Очікувані показники ефективності реалізації заходів Програми
Очікуваним результатом виконання Програми є подальший розвиток підприємництва, нарощування обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та збільшення внеску суб’єктів малого та середнього підприємництва у:
валовий внутрішній продукт;
підвищення зайнятості населення;
розв’язання соціальних проблем жителів громади;
наповненню доходу державного та місцевого бюджетів.
Розв’язанню визначених проблем та досягненню цілей Програми сприятиме:
- розширення бази оподаткування, підвищення суми надходжень податків у бюджети всіх рівнів, збільшення частки таких надходжень; 
- зміцнення довіри до органів місцевої влади, виявлене у реальній підтримці малого та середнього бізнесу. 
- динамічний та стабільний розвиток підприємницької діяльності, заснований на оперативному забезпеченні суб’єктів підприємництва інформацією з глобальної мережі Інтернет про ринки товарів, робіт та послуг. 
- соціально-економічний розвиток громади;
- зниження соціальної напруженості і добробуту населення;
- створення нових робочих місць за рахунок малого та середнього бізнесу;
- створення комфортного бізнес-середовища для розвитку всіх форм та сфер підприємницької діяльності;
  •   сприяння розвитку інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва;
  •  запровадження системи організаційно-освітніх заходів, спрямованих  на підвищення фахового рівня, знань, навичок суб’єктів господарювання, щодо ведення бізнесу;
- поширення серед населення  правових, економічних та фінансових знань, необхідних для здійснення підприємницької діяльності.
 
V. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення реалізації заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету Калуської міської територіальної громади (в межах передбачених коштів) та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
Обсяг фінансування заходів Програми з бюджету Калуської міської територіальної громади затверджується щорічно міською радою за пропозиціями управління економічного розвитку міста міської ради, які подаються фінансовому управлінню міської ради.
        Передбачається виділення коштів на розвиток підприємництва в рамках реалізації заходів Програми у загальному розмірі 1837,0 тис. грн., в тому числі на 2023 рік – 881,0 тис. грн.,  на 2024 рік – 956,0 тис. грн.
      
  1. . Координація і контроль за ходом виконання Програми
Виконання Програми здійснюється шляхом реалізації виконавцями зазначених у ній заходів.
Координація виконання Програми покладається на управління економічного розвитку міста Калуської міської ради. 
Управління, відділи, структурні підрозділи виконавчого комітету, інші виконавці, відповідальні за здійснення запланованих заходів Програми, забезпечують їх реалізацію в повному обсязі та у визначені терміни.
За результатами аналізу виконання програмних заходів з урахуванням загальної соціально-економічної ситуації та змін зовнішніх умов, що матимуть місце в ході реалізації Програми, можливе коригування заходів Програми.
Управління економічного розвитку міста щоквартально до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом, здійснює контроль за виконанням заходів Програми та інформує Департамент економічного розвитку, промисловості та інфраструктури Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
 
 
 
          
 
 
 
 

ДОДАТКИ

1 RISH-1583-заходи.docx.pdf Переглянути